Waarom deze studie?
Tegenwoordig worden slechte dieetkeuzes, vaak in combinatie met een inactieve levensstijl, geassocieerd met verschillende chronische ziektes als obesitas, hartziektes en diabetes. Nutritional health is een belangrijke drijfveer voor innovatie in de voedingsmiddelen- en drankindustrie. Bij Health Food Innovation Management onderzoek je het innovatieve proces in deze sector, waarbij je specifiek focust op het ontwikkelen van gezonde voeding. Je leert hoe je voedingsgezondheid kunt gebruiken om nieuwe producten en marketingconcepten te bedenken.
Multidisciplinair curriculum
De Master Health Food Innovation Management is een unieke studie, wereldwijd de enige in zijn soort. Het multidisciplinaire curriculum is perfect afgestemd op de behoeftes van de voedingsmiddelenindustrie. Je krijgt lessen over onderwerpen als biomedische wetenschappen en voeding, voedingsreglementen, consumentengedrag, ondernemerschap, business en marketing. Door de elementen uit business en management te combineren met food innovation en health science, bieden we je een opleiding die je het allerbeste voorbereidt op jouw toekomstige carrière.
De opleiding focust op vier belangrijke onderwerpen:
- Biomedische wetenschappen: over de impact van voedingscomponenten op gezondheid en ziektepreventie
- Consumentenonderzoek naar gezondheidszorgen, risico op ziektes en voorlichting over voordelen
- Nieuwe technologieën voor de extractie, wijziging en verwerking van ingrediënten die van invloed zijn op de toepassingsmogelijkheden van producten
- Ontwikkelingen op het gebied van voedselwetgeving en mogelijkheden voor gezondheidsclaims
Ontwikkel een unieke skillset
Deze opleiding geeft je een diepgaand, multidisciplinair inzicht in het innovatieproces van voedingsmiddelen, waarbij de nadruk ligt op hoe we de consumentengezondheid kunnen verbeteren en ziektes kunnen voorkomen. Het geeft je unieke vaardigheden die specifiek zijn uitgerust voor de behoeftes van de industrie die gezonde voeding ontwikkelt. Klaar met de studie? Dan weet je hoe je:
Wetenschap vertaalt naar nieuw voedsel
In deze master leer je niet alleen hoe je voedings- en gezondheidswetenschappelijk onderzoek doet, je leert ook hoe je die bevindingen vertaalt naar slimme marketingconcepten op basis van valide claims over gezondheidsvoordelen. Door biomedische- en consumentenwetenschappelijke data te combineren, ontwikkel jij nieuwe ideeën die zowel economisch aantrekkelijk zijn als goed voor de gezondheid van consumenten.
Bruggen bouwt tussen disciplines
De master is multidisciplinair. Dat betekent dat je straks relevante trends en ontwikkelingen kunt onderscheiden op het gebied van voeding- en gezondheidswetenschappen, consumentenwetenschappen en voedingsmiddelenrecht. Door deze trends te duiden, verbeter je de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderzoekers.
Van een product een commercieel succes maakt
Health Food and Innovation Management focust sterk op business en marketing. Dat betekent dat je leert hoe je een bedrijfsplan ontwikkelt waarin alle belangrijke domeinen aan bod komen: van voedings- en gezondheidsconcepten en consumenten- en marktonderzoek tot financiële investeringen en rendement op investeringen. Andere bedrijfs- en marketingonderwerpen die in deze master aan bod komen zijn bijvoorbeeld het verbeteren van de efficiëntie, het verminderen van uitval, het verlagen van de kosten en het verbeteren van de time-to-market.