Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Terug naar homepage
  • Opleidingsoverzicht

U bent hier

  1. Home
  2. Opleidingsoverzicht
  3. Master
  4. Arts-Klinisch Onderzoeker
  5. Waarom deze studie?
  • NL
  • EN
Vind een ander programma

Waarom deze studie?

Arts-Klinisch Onderzoeker

De master Arts-Klinisch Onderzoeker onderscheidt zich door de combinatie van wetenschappelijk onderzoek en medisch onderwijs. Als student leer je niet alleen hoe je onderzoek doet, maar ook hoe je de uitkomsten daarvan vertaalt naar de praktijk. Zo doe je als co-assistent ervaring op in de praktijk van de gezondheidszorg en als student-onderzoeker in de praktijk van het wetenschappelijk onderzoek.

 

Portfolio

In deze research master staat het portfolio centraal. Het is een individueel portfolio waarin je alle feedback en informatie over de ontwikkeling van je competenties verzamelt. Daarnaast kun je met het portfolio je voortgang en ontwikkeling binnen de opleiding aansturen. Dat doe je door zelfanalyse en zelfreflectie. De counselor die jou begeleidt, gebruikt het portfolio om jou optimaal te begeleiden. Aan het eind van elke studiefase wordt het portfolio ingezet om te toetsen hoe ver je bent in je ontwikkeling en welk niveau je hebt bereikt. Werken met een portfolio is een uitstekende voorbereiding op de toekomst, want bij medische specialisatieopleidingen na de master wordt standaard met een portfolio gewerkt.

Gedurende de hele opleiding heb je een eigen counselor die jou begeleidt in het zelf sturen van je leerproces en die de kwaliteit van het onderwijstraject bewaakt. Zo kun je jezelf maximaal ontwikkelen en leg je de basis voor een carrière als arts-klinisch onderzoeker.

fhml ambassador 24

A-KO masterstudent Mara deelt haar ervaringen via Instagram.  Zij beantwoordt ook graag de vragen die jij hebt over de inhoud van haar opleiding en over het (studenten)leven in Maastricht.

Volg en contacteer Mara op Instagram

Vraag een brochure aan

 

Kennis, vaardigheden en professioneel gedrag

In deze opleiding ontwikkel je niet alleen kennis en vaardigheden in het vakgebied, maar bouw je ook aan je professionele houding. Je ontwikkelt je vermogen tot zelfsturend leren, communiceren en samenwerken. Over dit brede scala aan competenties verzamel je feedback en informatie in het portfolio.

Tijdens de master werk je aan de volgende competenties:

  • Medisch(e) (kennis en) handelen 
  • Communicatie
  • Organisatie 
  • Professionaliteit 
  • Maatschappelijk handelen 
  • Samenwerking
  • Wetenschap (klinisch onderzoeker)

In elke fase van de opleiding komen de elementen kennis, vaardigheden, professioneel gedrag en wetenschappelijke vorming aan de orde. Verder krijg je in de opleiding tot basisarts steeds meer contact met patiënten. Je eigen verantwoordelijkheid in die contacten neemt gaandeweg toe. De opleiding tot klinisch onderzoeker begint met de basale wetenschappelijk vorming. Uiteindelijk verricht je zelf klinisch-wetenschappelijk onderzoek, voer je wetenschappelijke probleemanalyses uit en schrijf je een wetenschappelijk verslag. Aan het einde van deze studie kun je al een begin maken met je promotietraject.

De gevarieerde mix van de verschillende elementen van arts én klinisch onderzoeker maken het een uitdagend en inspirerend programma. De gedrevenheid, enthousiasme en kritische blik van de studenten maakt het een prettige uitdaging voor de betrokken coaches en docenten. Het is een inhoudelijk druk programma waarnaast de studenten ook met veel aandacht werken aan de zelfontwikkeling en zelfsturing van het eigen leren door analyse van (toets)informatie en feedback in het portfolio. Uiteindelijk gaat het erom dat je na deze opleiding alle competenties in huis hebt om een professional te worden, als arts én klinisch onderzoeker.
Jonathan van Tilburg / programmacoördinator A-KO-master

Studeer in het buitenland

De research master Arts Klinisch-Onderzoeker is grotendeels Nederlandstalig. Het klinisch onderzoeker-onderwijs is vooral Engelstalig. Je kunt in de opleiding naar het buitenland  gaan, bijvoorbeeld voor een korte praktijkstage in het tweede jaar. Je kunt ook wetenschappelijk onderzoek doen in het buitenland gedurende de combistage in jaar vier.

Kleine groepen = grote voordelen

Het onderwijs aan de Universiteit Maastricht is probleemgestuurd en patiëntgericht. Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) houdt in dat je zelfstandig en in kleine groepen samen met andere studenten actief op zoek gaat naar kennis. Je analyseert uitdagende problemen in de patiëntenzorg, wisselt informatie uit en discussieert daar samen over. Zo word je gemotiveerd om zelf diepgravend onderzoek te doen, kun je de stof beter doorgronden leer je nieuwe inzichten toe te passen.

PREMIUM honors programma

PREMIUM honours programma

Wil je een streepje voor hebben door tijdens je studie al ervaring te verkrijgen in het werkveld? Het PREMIUM honours programma helpt je daarbij. Je doet werkervaring op en ontwikkelt de vaardigheden die werkgevers belangrijk vinden. Onder begeleiding van academici voer je in een team drie maanden lang een opdracht uit voor een bedrijf, non-profit organisatie of onderwijsinstelling. Je werkt ook aan een persoonlijk ontwikkelingsplan, krijgt intensieve coaching en neemt deel aan colleges en workshops. Het programma zal je ongeveer 250 uur kosten. In ruil daarvoor verwerf je vaardigheden waar je de rest van je leven profijt van zult hebben.

Ben jij toe aan een extra uitdaging? 

 Meer over PREMIUM  

  • Als arts kan ik me straks én met patiënten én met eigen onderzoek bezighouden. Zo blijf je jezelf voortdurend ontwikkelen
    Read the full story
    Iris Bunnik (Nederland), Arts-Klinisch Onderzoeker
  • Het is prettig dat bij de A-KO meerdere onderwerpen in 1 blok worden geïntegreerd, zoals in het blok Thorax of Abdomen. Dat vind ik beter dan elk onderwerp apart bestuderen.
    Read the full story
    Pomme Simons (Nederland), Arts-Klinisch Onderzoeker
  • Ik ga voor een dubbele carrière, eentje vóór en eentje áchter de schermen
    Read the full story
    Tessa de Loeij (Nederland), Arts-Klinisch Onderzoeker
  • In vier jaar tijd word je opgeleid tot arts én wetenschapper. Dat is een behoorlijke uitdaging
    Read the full story
    Tom Wolswijk (Nederland), Arts-Klinisch Onderzoeker

Share this page:

  • Facebook logo Facebook
  • Twitter logo Twitter
  • LinkedIn logo LinkedIn
  • Forward
  • Pinterest
  • Reddit logo Reddit
  • Bachelor
  • Master
  • Professionals
  • Overige cursussen

Arts-Klinisch Onderzoeker

  • Waarom deze studie?
  • Vakken & curriculum
  • Jouw toekomst
  • Toelatingseisen
  • Toelating & inschrijving
  • Collegegelden
  • Contact & meet us