Waarom deze studie?
Bij de Universiteit Maastricht leer je over Data Science and Artificial Intelligence door vakken te volgen en aan projecten te werken. Je studeert in een internationale omgeving met veel mogelijkheden om tijdens je studie uit te blinken.
Bruggen bouwen tussen theorie en praktijk
In tegenstelling tot traditionelere opleidingen waarin wiskunde en programmeren een rol spelen, kent Data Science and Artificial Intelligence een doelgerichte en praktische benadering. Je leert bruggen te bouwen tussen theorie en praktijk. Ook leer je oplossingen voor dataproblemen toe te passen in diverse settings, zoals logistiek, robotica en geneeskunde. Je gebruikt technieken op het gebied van:
- toegepaste wiskunde, inclusief de praktische toepassing van belangrijke wiskundige concepten, methoden en technieken
- programmeren, met een nadruk op software, algoritmes en logica
De opleiding geeft je een brede basis in wiskunde en programmeren, maar omvat ook vakken over informatiebeheer, cognitieve psychologie, logica en wetenschapsfilosofie.
Project-georiënteerd leren
Projectgestuurd onderwijs is een innovatieve leermethode die gebruikt wordt bij DKE. Bij deze methode ligt de nadruk op het ontwikkelen van applicaties. Je werkt in kleine groepen van 5-6 studenten aan een project. In dit project pas je de kennis die je hebt opgedaan toe op vraagstukken die vaak gebaseerd zijn op de praktijk. De opdrachten worden vaak verzorgd door bedrijven en organisaties die actief zijn in de gezondheidszorg, IT of logestiek.
Voorbeelden van studentprojecten
We baseren projecten op recent onderzoek of praktijksituaties zoals die zich in bedrijven en organisaties voordoen. Projecten kunnen te maken hebben met gezondheidszorg, IT, logistiek of andere vakgebieden. Recente voorbeelden van projecten die zijn uitgevoerd door studenten van Data Science and Artificial Intelligence zijn:
Baby-echografie: Studenten implementeren software die echobeelden interpreteert en kenmerken detecteert en markeert, zoals het hoofd van de baby op het beeld.
Eetbare insecten: Studenten implementeren een kunstmatig intelligente tool die voedselproducenten helpt bij het vinden van alternatieve, op insecten gebaseerde ingrediënten voor hun voedingsmiddelen. De eigenschappen van de voedingsmiddelen moeten daarbij wel hetzelfde blijven.
Crazy Putting: Studenten vinden een golfsimulator uit, inclusief een golfbaangenerator en een bot die zo min mogelijk slagen gebruikt om het spel te winnen.
Flight to Titan: Studenten simuleren een ruimtevlucht naar Titan, de grootste maan van Saturnus. De gesimuleerde vlucht landt daar en reist terug naar huis. Studenten ontwerpen alle vluchtfasen met inachtneming van de natuurwetten.
Play It: Studenten implementeren een bordspel inclusief een kunstmatig intelligente tegenstander die het spel tegen een mens kan spelen.
Customer Service: Studenten implementeren een tool die het juiste moment herkent om een klantendienst (zoals een chat) aan te bieden, bijvoorbeeld wanneer een klant op de website van een bedrijf naar informatie zoekt.
Studeren in een internationale omgeving
De arbeidsmarkt voor experts in Data Science and Artificial Intelligence is internationaal. Het is dus mogelijk dat je in het buitenland of bij een internationaal bedrijf terechtkomt. Dit betekent dat je met mensen met verschillende culturele achtergronden moet kunnen werken. Er zijn maar weinig plaatsen waar je dit beter kunt leren dan in Maastricht. Studenten en medewerkers zijn afkomstig uit heel Europa en de rest van de wereld. Maastricht zelf ligt op een internationaal kruispunt tussen Nederland, België en Duitsland. Twee derde van onze studenten komt uit het buitenland; deze diversiteit zorgt voor een zeer internationale sfeer.
Honoursprogramma voor getalenteerde studenten
Getalenteerde bachelorstudenten hebben de mogelijkheid hun kennis nog verder te verdiepen met een aanvullend honoursprogramma. Het Department of Advanced Computing Sciences biedt twee mogelijke trajecten aan: een onderzoeksgericht traject (MaRBLe 2.0) en een praktijkgericht traject (KE@Work).
Meer over honoursprogramma’s van het Department of Advanced Computing Sciences
DKE_kework-2019-20_small.jpg
Paula Gitu, bachelorstudent Data Science and Artificial Intelligence
"Mijn besluit om naar de Universiteit Maastricht te gaan, was onverwacht. Ik had een beurs gekregen voor een andere plek en ik was nog maar twee stappen verwijderd van een verhuizing naar Boedapest, toen ik toch besloot om hiernaartoe te komen. Ik heb er nooit spijt van gehad. Omdat ik in zo'n levendige, internationale en prachtige stad studeer, zoveel interessante mensen ontmoet en op mijn faculteit in groepen werk, is mijn verblijf hier tot nog toe fantastisch! De docenten zijn zeer toegankelijk en deskundig. Als je nog niet zeker bent van je beslissing, spring dan gewoon in het diepe en houd in gedachten dat je moet schieten om te kunnen scoren."
Fabio Barbero, bachelorstudent Data Science and Artificial Intelligence
"De omgeving bij het Department of Advanced Computing Sciences is heel fijn omdat je omringd wordt door gemotiveerde, interessante medestudenten en behulpzame medewerkers. Docenten zijn altijd bereid om al je vragen te beantwoorden en je te helpen met je persoonlijke projecten. Als fan van wiskunde en computerwetenschappen is dit voor mij de perfecte opleiding om te studeren wat ik echt leuk vind."
Katharina Schüller, docent
"Ons educatieve model is 'project-georiënteerd leren (PGL)', een variant van de universiteitsbrede benadering van Probleemgestuurd Onderwijs. Zoals de naam PGL suggereert, is werken aan een project een essentieel onderdeel van het onderwijs. In deze projecten, die een heel semester duren, werk je in kleine groepen waarin je de theoretische kennis toepast die je tijdens je lessen opdeed. Het voordeel daarvan? Je leert vaardigheden die je nodig hebt in je toekomstige carrière, zoals teamwork, communicatie en het toepassen van kennis."
Pietro Bonizzi, universitair hoofddocent/opleidingsdirecteur
"Ben je iemand die oprecht geïnteresseerd is in Data Science and Artificial Intelligence? Wil je weten hoe we het kunnen gebruiken om betere beslissingen te nemen? Dan biedt onze opleiding je een unieke kans om te leren hoe je deze twee vakgebieden kunt combineren om algoritmes en wiskundige modellen te maken. Zo kun je de transformatie van ruwe data naar bruikbare informatie en kennis automatiseren."
Tessa Fox en Wendy Brandt, studieadviseurs bij het Department of Advanced Computing Sciences
"Ons advies voor het kiezen van een opleiding? Kijk zorgvuldig naar het curriculum. Komt dat overeen met je interesses? Dit is vooral een waardevol advies voor bachelorstudenten: er komt veel wiskunde en programmeren bij kijken. Het is belangrijk je te realiseren dat vakken zoals lineaire algebra de basis vormen voor veel andere vakken in het tweede en derde jaar."