Vakken & curriculum 2024 - 2025
Onderstaand vind je het curriculum van Global Studies. Klik op de links bij semesters 1-4 (30 ECTS elk) om de volledige inhoud van de semesters te zien.
Je kunt hier het programma-overzicht 2024-2025 inzien per semester.
Voor meer informatie over het curriculum van het programma, kun je contact met ons opnemen via e-mail: globalstudies@maastrichtuniversity.nl
Hé alumnus/alumna, course-omschrijvingen van jouw studietijd nodig?
Kies een van de academische jaren hieronder om de pdf te bekijken.
Leer meer over de BSc Global Studies
Curriculum video BSc Global Studies
YEAR 1
Semester 1 | Semester 2 | ||
---|---|---|---|
Introduction to Global Studies | Project | Environment & Economy | Project |
Research Methods | Research Methods | ||
Academic & Professional Skills | Academic and Professional Skills | ||
Language Training | Language Training |
YEAR 2
Semester 3 | Semester 4 | ||
---|---|---|---|
Migration & Citizenship | Project | Tolerance & Beliefs | Project |
Research Methods | Research Methods | ||
Academic & Professional Skills | Academic & Professional Skills | ||
Language Training | Language Training |
YEAR 3
Semester 5 | Semester 6 | ||
---|---|---|---|
Peace & Justice |
Thesis |
21st Century Learning | Project |
Field Study | |||
Research Methods |
Bachelor Thesis accompanied by |
||
Academic & Professional Skills |
Taalonderwijs
In de eerste twee jaar van de opleiding moet je een vreemde taal leren. Dit mag niet je moedertaal of Engels zijn, maar je kunt kiezen uit de volgende talen:
Talen | |
---|---|
Arabisch | Italiaans |
Chinees | Portugees |
Nederlands | Russisch |
Frans | Spaans |
Duits |
Voor de blokken beginnen, moet je een intakegesprek bij het talencentrum doen, om je niveau te bepalen van de taal die je zou willen leren.
Beschrijving van de semesters
Semester 1: Introduction to Global Studies |
---|
Dit semester staat in het teken van de introductie van het gebied van Global Studies. De wereld is groot en onderling met elkaar verbonden, en tegenwoordig helemaal. Wat jij doet in jouw land heeft gevolgen voor veel mensen in andere, ver weg gelegen landen. En jouw leven wordt gevormd door de keuzes die andere mensen maken, van wie sommigen ver weg wonen. Er is een continue stroom goederen, mensen, culturele normen en ideeën. Deze wereldwijde stromen zijn van invloed op de economie, de politiek, de cultuur, het rechtssysteem, het milieu en vele andere aspecten van het leven. Dit betekent dat als we een interventie plegen in onze economie, dit de stroom mensen in een ander land zou kunnen veranderen, wat een verandering van het rechtssysteem teweeg zou kunnen brengen, wat consequenties voor het milieu in de hele regio zou kunnen hebben – en voor ons. Als je onze wereld wilt begrijpen, moet je heel goed nadenken over de relaties tussen mensen, staten, landen en disciplines. Dit is precies waar het bij Global Studies om draait. Het geeft je de instrumenten om deze relaties en de gevolgen daarvan te bestuderen, zodat je een beter idee krijgt van wat er gebeurt en verantwoorde besluiten kunt nemen over hoe jij je in de wereld wilt gedragen. We willen ook nadenken over wat globalisering betekent voor de verplichtingen die we jegens andere mensen hebben, en wat we zouden moeten doen om deze verplichtingen na te komen. |
Semester 2: Environment & Economy |
---|
Het milieu is een sprekend voorbeeld van hoe gedrag en activiteiten op de ene plek gevolgen hebben voor mensen op een andere plek. Vervuiling in het ene land beschadigt het milieu in andere landen, en maatregelen tegen vervuiling op de ene plek kunnen ergens anders juist meer vervuiling tot gevolg hebben. Dus nadenken over vervuiling vereist een wereldwijde aanpak. In het tweede semester maak je kennis met de essentiële verhandelingen over het milieu en de basisprincipes van milieueconomie en–beleid, vanuit de invalshoeken van meerdere disciplines. Je onderzoekt hoe het milieu op verschillende manieren (maatschappelijk en economisch) gewaardeerd wordt, op verschillende momenten in de geschiedenis, op verschillende plekken, en van lokaal tot wereldwijd niveau. Je bestudeert ook verschillende beleidsinstrumenten en collectieve regelingen om het milieu en de impact voor het milieu te managen. Op praktisch niveau onderzoek je verscheidene datasets om de verbanden tussen de uitstoot van CO2 en andere economische factoren in landen te analyseren en te visualiseren. |
Semester 3: Migration & Citizenship |
---|
Niet alleen objecten en milieuvervuilende stoffen gaan de hele wereld over, maar ook mensen. In semester 3 krijg je een overzicht van de complexiteit van de hedendaagse ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, en de juridische, psychologische en maatschappelijke gevolgen daarvan voor wereldburgerschap en inclusie. Je wordt gestimuleerd om menselijk verkeer vanuit twee invalshoeken te begrijpen: analyse en ervaring. Op analytisch niveau maak je kennis met de basisconcepten van en theorieën over migratie en burgerschap, waaronder juridische categorieën en kanalen voor mobiliteit, en de individuele motivatie van mensen voor mobiliteit. Op ervaringsniveau onderzoek je verschillende facetten van migratie door te kijken naar de migratieroutes- en aspiraties van jezelf en van anderen. |
Semester 4: Tolerance & Beliefs |
---|
In semester 4 kijken we naar problemen rond tolerantie en opvattingen vanuit de perspectieven van verschillende disciplines, waaronder sociale psychologie, religie- en cultuurstudies, wereldgezondheid en antropologie. Je leert inzien hoe opvattingen en tolerantie geconstrueerd worden en welke invloed ze hebben op de huidige wereldwijde veranderingen. Hier maken we de verbinding met wat we in semester 1 over globalisering hebben geleerd, door de stromen van ideologieën, identiteiten, ideeën en technologieën te analyseren, te kijken naar hoe ze in hun nieuwe contexten worden ontvangen, hoe ze ten grondslag liggen aan maatschappelijke differentiatie, en welke impact ze hebben op de maatschappelijke cohesie. Je analyseert ook casussen die inzoomen op (in)tolerantie, en presenteert je bevindingen. Daarbij gebruik je de technieken voor stakeholderanalyse die je in semester 1 hebt geleerd. We bestuderen de rollen van de diverse stakeholders, stellen vast wat hun standpunten zijn, en ontwikkeling een frame voor de casus(sen) dat recht doet aan de diversiteit van de standpunten. |
Semester 5: Peace & Justice |
---|
Twee onderdelen van semester 1 komen terug in onze discussie over vrede en gerechtigheid in semester 5. Als eerste keren we terug naar het debat over wederzijdse verplichtingen als een fundamenteel ingrediënt van ‘gerechtigheid’, en discussiëren we over hoe rechtvaardige en vreedzame maatschappijen omgaan met tegenstrijdige verplichtingen. Daarna bestuderen we de globaliseringsstromen die van toepassing zijn op fundamentele rechten, juridische praktijken, economische ontwikkeling en politieke instituties. Het veldonderzoek in het vijfde semester biedt je ook de mogelijkheid om je vaardigheden als wereldburger te testen; daarvoor moet je in de eerste twee jaar van Global Studies wel de nodige methodologische vaardigheden hebben opgedaan. |
Semester 6: 21st Century Learning |
---|
In semester 6 ga je samen met een stakeholder aan de slag met een lokaal of wereldwijd 21st Century Learning-dilemma. Je scherpt de projectmanagementvaardigheden en analytische inzichten die je in semester 1 geleerd hebt verder aan, terwijl je met externe stakeholders een probleem definieert, analyseert en oplost. Discussies uit semester 1 over (de verplichtingen van) globalisering worden in die projectteams verdiept. De projectteams houden zich bezig met wereldwijde leerpunten (zoals trickle-up-onderwijsvernieuwing). Het nadenken over je toekomstige ik in semester 1 wordt in semester 6 afgerond: je laat je gedachten gaan over alles wat je geleerd hebt en maakt een persoonlijk ontwikkelplan voor de komende jaren. |
Bachelorscriptie |
---|
In semester 6 werk je ook aan je bachelorscriptie over een onderwerp van jouw keuze. Je moet uitleggen op welke manier het onderwerp gerelateerd is aan de globaliseringstheorieën die je dit semester hebt bestudeerd. Verder moet je minstens twee van de disciplines die je tijdens je opleiding hebt bestudeerd (waarvan sommige in het laatste semester) in je analyse integreren. Je past in je analyse de methodes toe die je tijdens je opleiding hebt geleerd, en visualiseert processen, stromen en resultaten met behulp van technieken van het Visualization Lab. Tot slot pas je bij het maken van je scriptie de wetenschappelijke en wereldburgervaardigheden toe die je tijdens de opleiding hebt geleerd. In het algemeen moet je een uitgebreide wetenschappelijke analyse maken en je bevindingen op overtuigende wijze beargumenteren. Je moet een positie innemen in het probleem dat je bestudeert en nadenken over de ethische implicaties van de interventie die je voorstelt, welke dat ook is. |