Specialisaties
In het tweede jaar van de bacheloropleiding Gezondheidswetenschappen begin je je te specialiseren. Je kiest een richting, waarover je een afsluitende bachelorthesis schrijft. Bij het kiezen van een richting is het van belang dat je je niet alleen laat leiden door je interesses. Houd ook rekening met bijvoorbeeld een eventuele vervolgstudie, of het werk dat je na je opleiding wilt gaan doen. We besteden daarom in de bacheloropleiding uitvoerig aandacht aan contacten met het werkveld. Onze studieadviseurs zullen je hier uiteraard bij begeleiden.
Digitale Technologie en Zorg
Nieuwe technologische ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg volgen elkaar in een razend tempo op. Denk aan toepassingen als eHealth, telemonitoring, robotica, domotica, en elektronische informatiesystemen. Deze ontwikkelingen hebben een ingrijpende invloed op de gezondheidszorg. Niet alleen voor de cliënten en patiënten die zorg ontvangen, maar ook voor alle zorgprofessionals die betrokken zijn bij het leveren van deze zorg. Echter, de succesvolle implementatie van deze toepassingen in de zorg gaat nog niet zonder slag of stoot. De afstand tussen ICT en zorg is soms nog groot en de twee werelden spreken vaak nog twee verschillende talen. Daarom leiden wij ‘bruggenbouwers’ op.
Binnen de richting Digitale Technologie en Zorg bestudeer je de volgende onderwerpen op academisch niveau:
- Hoe kan je een brug slaan tussen de werelden van ICT en gezondheidszorg?
- Wat is de impact van eHealth-toepassingen binnen en buiten zorginstellingen?
- Hoe zet je nieuwe technologische innovaties het beste in ter verbetering van de kwaliteit van zorg?
- Hoe zorg je dat zorgorganisaties open staan voor technologische innovaties?
-
Welke rol spelen Artificial Intelligence, Big Data en Datascience methoden in de zorg van de toekomst?
-
Welke juridische en ethische aspecten spelen hierin een rol?
-
Wat betekent de constante ontwikkeling van technologie voor onze maatschappij en onze gezondheidszorg?
Is kennis van technologie en ICT noodzakelijk?
Zeker niet! Je stroomt gewoon in als basis-gezondheidswetenschapper, en niet als student informatica. Het blijft ook de opleiding Gezondheidswetenschappen: je leert veel over gezondheidszorg, maar ook de basisbeginselen van programmeren. Je kunt in principe zonder enige technische kennis deze richting gaan doen, maar een beetje betrokkenheid is wel handig.
In je toekomstige carrière ben jij de linking pin - de bruggenbouwer - die aan de ene kant begrijpt waar de huidige en toekomstige uitdagingen liggen in de gezondheidszorg, en anderzijds technologische oplossingen en mogelijkheden kan aandragen, ontwikkelen, implementeren en evalueren om deze uitdagingen het hoofd te bieden. De vraag die je daarbij altijd in je achterhoofd houdt, is: 'Hoe kan het ontwikkelen en implementeren van nieuwe technologische innovaties de kwaliteit van de gezondheidszorg verbeteren en wat is nodig om dit te bereiken?'
Je komt waarschijnlijk terecht bij organisaties en instellingen die bezig zijn met hun digitale transformatie. Als kenner van zowel ICT als de gezondheidszorg ben jij ideaal om dit proces te leiden. Dat kan bij ziekenhuizen, huisartsen, GGZ-instellingen en andere zorginstellingen, maar ook bij bijvoorbeeld ICT-bedrijven.
Elke koos voor de specialisatie Digitale Technologie en Zorg. In dit filmpje legt ze uit waarom.
Gezondheidswetenschappen - DTZ student aan het woord
Beleid, Management en Evaluatie van Zorg
Binnen de richting Beleid, Management en Evaluatie van Zorg leer je complexe verhoudingen binnen de gezondheidszorg te doorgronden. Je leert hoe de zorg is georganiseerd, welke (toekomstige) zorgvraagstukken opgelost moeten worden en hoe jij daar als gezondheidswetenschapper aan kan bijdragen. Hier een paar voorbeelden van vraagstukken die behandeld worden:
- Met welke vormen van formele en informele zorg komen patiënten in aanraking?
- Hoe wordt de zorg in Nederland (en in andere landen) gefinancierd en georganiseerd?
- Wat is de kwaliteit van zorg en hoe kan die worden verbeterd?
- Hoe kan ondernemerschap leiden tot effectieve innovaties en hoe kunnen die worden geïmplementeerd?
Je benadert deze vraagstukken vanuit onderzoek; daarvoor leer je verschillende onderzoeksmethoden en bestudeer je artikelen. Daarnaast zijn er praktijkcontacten ingepland, waardoor je ook in aanraking komt met patiënten, professionele zorgverleners, managers, bestuurders, beleidsmakers en verzekeraars.
Donya heeft in jaar 2 gekozen voor de richting Beleid, Management en Evaluatie van Zorg. In deze vlog vertelt ze je daar meer over.
Gezondheidswetenschappen - BMEZ student aan het woord
Biologie en Gezondheid
Binnen de richting Biologie en Gezondheid speelt het bestuderen van de invloed van voeding, lichamelijke activiteiten en milieufactoren bij het ontstaan van ziekten een grote rol. Je leert hoe biologische systemen en structuren het gezonde functioneren in stand proberen te houden, en hoe verschillende externe factoren dat gezonde functioneren verstoren en ontregelen. Daarvoor is basale, biologische kennis nodig, naast kennis van de epidemiologie van gezondheid, gedrag en ziekte. Je houdt je bezig met vragen als:
- Nemen bepaalde gezondheidsproblemen in de bevolking toe of af?
- Wat zijn daarvan de oorzaken en gevolgen?
- Wat kun je doen om die problemen te voorkomen en op welke wijze kun je dat het beste onderzoeken?
Omdat Iris vooral interesse heeft in het menselijk lichaam, koos zij in jaar 2 voor de richting Biologie en Gezondheid.
Gezondheidswetenschappen - BGZ student aan het woord
Geestelijke Gezondheidszorg
Binnen de richting Geestelijke Gezondheidszorg verdiep je je zowel in de biologische en psychologische als in de sociaal-culturele aspecten van de psychopathologie. Bij dat laatste kun je denken aan stemmingsstoornissen zoals depressies, neuropsychologische stoornissen als dementie, ontwikkelingsstoornissen zoals autisme en ADHD en angststoornissen zoals fobieën.
Als student Geestelijke Gezondheidszorg aan de UM bestudeer je hoe dit soort aandoeningen ontstaan en welke factoren daarbij een rol spelen. Wat de opleiding uniek maakt, is dat je ook getraind wordt in diagnostische vaardigheden (vaststellen of iemand aan een stoornis lijdt) en therapeutische vaardigheden (behandelingsmogelijkheden). Deze trainingen zijn gefundeerd op kennis en ervaring uit het GGZ-werkveld.
In de vlog hiernaast vertelt Cécile over de richting Geestelijke Gezondheidszorg.
Gezondheidswetenschappen - GGZ student aan het woord
Preventie en Gezondheid
Veel aandoeningen zouden kunnen worden voorkomen als mensen hun gedrag zouden aanpassen. Maar gedrag veranderen, hoe doe je dat? Mensen vertellen waarom roken slecht is, zal hen echt niet doen stoppen met roken. De folders blijven ongelezen, vaak werkt de omgeving ook niet mee en veel mensen missen de vaardigheden om zich gezond te gedragen. Binnen de richting Preventie en Gezondheid wordt daarom de focus gelegd op:
- voorkomen dat mensen ziek worden;
- ziektes vroeg opsporen, zodat vroege behandeling mogelijk wordt;
- mensen die ziek zijn zo goed mogelijk leren omgaan met hun ziekte, zodat ze beter kunnen functioneren in het dagelijkse leven.
Binnen de richting Preventie en Gezondheid draait het om het beïnvloeden van gezondeid en voorkomen van ziekte. Dat trok Sanne wel aan en daarom koos ze voor deze richting.