Waarom deze studie?
De hersenen vormen een uitdagend onderwerp van onderzoek als je gedrag wilt begrijpen. Toch trekt de complexiteit van de myriade van neuronen, tientallen biochemische boodschappers en oneindig veel neuronale verbindingen veel onderzoekers naar dit zeer uitdagende veld.
De specialisatie Neuropsychology biedt een geïntegreerd curriculum dat de meeste aspecten van basale en toegepaste neurowetenschap omvat. Onder begeleiding van een multidisciplinair team van voornamelijk psychologen, psychiaters, psychofarmacologen en biologen leer je de modernste klinische en neuro-imagingtechnieken (zoals EEG en fMRI) en behavoriale laboratoriumfaciliteiten te gebruiken.
Stages
Vanaf november in het tweede jaar besteed je je tijd aan de voorbereiding en uitvoering van je onderzoeksstage en masterscriptie. Je voert je eigen onderzoeksproject uit (zeer vaak als onderdeel van een grotere lopende studie), inclusief het schrijven van een voorstel en de data verzamelen en analyseren. Je doet verslag van je werk in een masterscriptie, geschreven in de stijl van een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift. Gezien de sterk multidisciplinaire onderzoeksinfrastructuur hier in Maastricht en de uitgebreide internationale netwerken zul je vele mogelijkheden hebben voor stages die gerelateerd zijn aan ieder aspect van Neuropsychology, lokaal of bij andere topuniversiteiten wereldwijd. We helpen je bij het vinden van onderwerpen en locaties die het beste passen bij je eigen interesses en carrièredoelen. Nieuwsgierig naar de projecten die studenten hebben uitgevoerd? Onder aan de pagina vind je een lijst met onderzoeksonderwerpen.
Als je kiest voor de specialisatie Neuropsychology heb je ook de mogelijkheid om gedurende ten minste 13 weken een extra klinische stage te lopen in een goedgekeurde setting. Dit kan worden gedaan in combinatie met de vereiste onderzoeksstage of afzonderlijk. Op basis van cliënt/patiënt-gebaseerd onderzoek dat je doet tijdens de klinische stage lever je een aanvullend, kort onderzoeksverslag in: de minorscriptie. De lengte van de onderzoeksstage en de bijbehorende studiepunten worden in overleg bepaald, zodat je beide stages binnen het twee jaar durende curriculum kunt voltooien.
Docenten en onderzoeksomgeving
Onderzoek bestrijkt een breed scala aan onderwerpen, met een primaire focus op begrip van cognitieve (bijvoorbeeld geheugen, perceptie, aandacht) en emotioneel-affectieve (bijvoorbeeld gemoedstoestand, motivatie, opwinding) aspecten van menselijk gedrag. Uitgaand van het perspectief van hersenstructuur en -werking doet de neuropsychologie onderzoek naar het continuüm van normaal gedrag tot psychologische disfuncties (zoals depressie, verslaving en eetstoornissen, schizofrenie, ADHD) gedurende een levensduur. Daarnaast worden hersen-/gedragrelaties bestudeerd door farmacologische of diëtaire manipulatie van de hersenneurochemie en -werking, voornamelijk bij mensen. Bij Universiteit Maastricht voeren wetenschappers die gelieerd zijn aan de European Graduate School of Neuroscience (EURON) experimenten uit die het gebruik van psychoactieve substanties combineren met behaviorale, psychofysiologische en functionele neuro-imagingtechnieken.
Studeren in Maastricht was een fantastische ervaring en heeft mijn verwachtingen overtroffen! Deze opleiding heeft me zoveel gegeven; niet alleen op academisch maar ook op persoonlijk vlak. Ja, je moet hard werken en moet toegewijd zijn en het zal bij tijden moeilijk zijn, maar de uiteindelijke beloning is des te groter. Ik denk dat ik namens al mijn collega's kan zeggen dat met alle hoogte- en dieptepunten de onderzoeksmaster een uitdagende en stimulerende ervaring is die me ongelofelijk veel heeft opgeleverd.
Rebecca Camilleri, Malta
Voorbeelden van stageonderwerpen
Thesis | Institution |
---|---|
Cerebral-limbic interconnectivity in emotion regulation and depression (PET, EEG-ERP, fMRI) | Karolinska Institute, Stockholm & Maastricht University |
Using neuroimaging (fMRI) techniques to improve diagnostic efficacy in psychiatric treatment | Dalhousie University Halifax, Canada |
Adolescent brain training and executive functions and action control | Leiden University, Netherlands |
Relation between cerebrovascular blood flow and cognitive information processing as predictors for cognitive disorders | Newcastle University, Australia |
Brain dopamine (DA) and serotonin (5HT) and sensitivity for punishment/ reward in addition | University of California, San Diego, USA |
Creativity and mindfulness training to improve brain and behavioral function in psychiatric and affective disorders | Alzheimer Center Maastricht, Netherlands; Maastricht University |
Brain network interconnectivity involved in top-down control of attention and related disturbances | Berkeley University California, USA |
Effects of cognitive training on brain function indicative for memory decline | FC Donders Center, Nijmegen, NL |
Effects of brain 5HT manipulation on stress-induced brain and behavioral emotional responses in genetic 5HTTLPR vulnerable subjects | Maastricht University, Netherlands; Leiden University; Trier University |
Effects of antidepressant drugs on perceptual-motor function in healthy compared to clinical subjects | University Glasgow |
Stress, analgesia and risk for development of borderline- personality disorders in children | University of Nairobi, Kenia |
Dyslexia/fMRI | University Aachen, Germany |
Impulsivity/parkinson | Melbourne University, New Zeeland |
Traumatic experiences, personality and OCD | BCNI University Cambridge, UK |
Neurodegenerative disease | Oxford University, UK |
Effects of long-term tryptophan augmentation on behavioral and brain measures of stress-induced attentional biases | Maastricht University |