Vakken & curriculum 2024 - 2025
Het curriculum van de onderzoeksmaster in Cognitive and Clinical Neuroscience bestaat uit twee delen.
Het eerste deel is gericht op een set modules die theoretische en praktische onderzoekstraining bieden en bestrijkt het eerste jaar en de eerste acht weken van het tweede jaar (zie onder voor gedetailleerde modulebeschrijvingen). In iedere specialisatie neem je deel aan domeinspecifieke intensieve kernvakken waarin belangrijke theorieën, modellen en analytische benaderingen worden behandeld. Afhankelijk van de specialisatie die je kiest, zullen de vakken genetische, omgevings-, affectieve, cognitieve en neurobiologische processen behandelen die ten grondslag liggen aan de menselijke geest en menselijk gedrag, in gezondheid of ziekte. Daarnaast krijg je gevorderde statistiekvakken en praktische workshops waarmee je je algemene vaardigheden ontwikkelt, zoals data-analyse, wetenschappelijk schrijven en dataverzameling met methoden en technieken die specifiek zijn voor het veld van jouw keuze.
Het tweede deel van het curriculum, dat het grootste deel van het tweede jaar in beslag neemt, is gericht op een stage waarin data worden verzameld die de basis vormen voor je onderzoeksmasterscriptie. In de specialisaties Psychopathology en Neuropsychology heb je de mogelijkheid een extra klinische stage te doen, die ook een kleiner onderzoeksproject en minorscriptie omvat. Als je eenmaal bent ingeschreven voor de onderzoeksmaster krijg je tijdige en gedetailleerde informatie over hoe je een scriptieonderwerp kiest, potentiële supervisors benadert en een goede gastheer kiest voor de lokale of (inter)nationale stage. Het curriculum als geheel komt overeen met 120 Europese studiepunten.
Je kunt enkele aspecten van het curriculum aanpassen aan jouw specifieke interesses, door bijvoorbeeld een keuzevak te kiezen buiten het verplichte curriculum van jouw specialisatie. Er zijn drie typen keuzevakken: bezoeken van reguliere modules van een andere specialisatie, schrijven van een reviewpaper of assisteren in een lopend onderzoeksproject. Daarnaast bevat het curriculum, om een beter begrip van en meer waardering voor de rijke interdisciplinaire banden tussen cognitieve en klinische neurowetenschap te stimuleren, een colloquiumserie, met interactieve hoorcolleges door de UM-faculteit en bezoekende nationale en internationale sprekers. De component van het curriculum betreffende schrijven voor onderzoeksbeurzen bestaat uit een workshop aan het einde van jaar een en een kernmodule aan het begin van jaar twee, gedurende welke kleine groepen studenten uit verschillende specialisaties samenwerken om een interdisciplinair onderzoeksvoorstel te formuleren. Zo word je uitgedaagd om concreet na te denken over alle aspecten van onderzoek doen, wat een uitstekende voorbereiding is op de stage en scriptie die nog volgen.