Waarom deze studie?
De masterspecialisatie in Developmental Psychology helpt je te begrijpen hoe bepaalde gedragingen en cognitieve functies verband houden met de psychologische en biologische toestand van een persoon en de ontwikkeling van de hersenen. De cognitief-biologische oriëntatie van deze opleiding is uniek in Europa. Je bestudeert de meest recente ontwikkelingstheorieën en onderzoeksresultaten. En je leert diverse diagnostische en onderzoeksinstrumenten toepassen in het klinische veld en ontwikkelingsonderzoek.
Je leert wat er nodig is gedurende een levensduur, zowel biologisch als qua omgeving, om een normale ontwikkeling door te maken op het gebied van:
- gehoor & zicht
- geheugen & aandacht
- taal
- emotie
- sociale perceptie
- motorische vaardigheden
Naast een gezonde ontwikkeling bestudeer je diverse veel voorkomende ontwikkelingsstoornissen, zoals:
- ADHD
- Autisme
- Dyslexie
- Dyscalculie
- Syndroom van Gilles de la Tourette
- Syndroom van Williams
Inhoud programma
De opleiding bestaat uit vier verplichte vakken:
- Infancy: biedt een overzicht van de ontwikkeling van cognitieve en sociaal-emotionele functies gedurende de eerste twee jaren van ons leven.
- Perception, attention, and motor development: behandelt typische en atypische (ADHD, syndroom van Gilles de la Tourette) ontwikkeling van deze functies gedurende de vroege jeugd, de puberteit en het volwassen leven.
- Development of cognition and language: biedt een overzicht van typische en atypische (dyscalculie, dyslexie) levenslange ontwikkeling van hogere cognitieve functies (korte- en langetermijngeheugen, rekenen, taal).
- Social and emotional development: behandelt de biologische persoonlijkheid en omgevingsfactoren die van invloed zijn op de sociaal-emotionele en morele ontwikkeling.
Je krijgt ook een aantal professionele vaardigheidstrainingen, terwijl je daarnaast stage loopt en je scriptie schrijft.
Professionele vaardigheden
Je leert de vaardigheden die belangrijk zijn voor een carrière als psycholoog in praktijkomstandigheden, zoals het toepassen en ontwerpen van instrumenten die cognitieve functies meten (zoals IQ) bij baby's en kinderen. Je leert ook wetenschappelijke vaardigheden, zoals hoe je een ontwikkelingsexperiment opzet.
In het tweede semester breng je deze vaardigheden in de praktijk tijdens je onderzoeksstage, die je kunt doen onder begeleiding van experts in Nederland of het buitenland.