Waarom deze studie?
Erfgoedstudies, (kunst)geschiedenis, museumstudies, cultuursociologie en economie van kunst en cultuur zijn de belangrijkste disciplines van deze specialisatie. Je bestudeert de tijd-, plaats- en groepsafhankelijke definitie en betekenis van de begrippen kunst, cultuur en cultureel erfgoed en leert hoe de verschillen zich vertalen in uiteenlopende cultuurpraktijken. Op die manier ontwikkel je het vermogen om kunst en erfgoed vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Centraal in de opleiding staat daarnaast grondige kennis en begrip van de theorie en praktijk van beleid, management en educatie van kunst en erfgoed.
In de internationale setting binnen dit programma krijg je een interdisciplinaire, op de professionele praktijk georiënteerde opleiding.
Docente Anna Elffers legt uit hoe de Nederlandstalige specialisatie Kunst en Erfgoed is opgebouwd en hoe deze opleiding studenten voorbereidt op een carrière in de Nederlandse cultuursector.
In deze video wordt de inhoud van het programma uitgelegd door docenten en een student
Deze video geeft een korte indruk van het programma Kunst en Erfgoed
Wat leer je?
In de specialisatie Kunst en Erfgoed: Beleid, Management en Educatie bestudeer je de begrippen 'kunst' en 'erfgoed' als uitdrukkingen van cultuur in het verleden en heden. Je leert hoe de betekenissen, waardes en gebruik van kunst en erfgoed door de tijd heen zijn veranderd. Je ontwikkelt ook de kennis en vaardigheden die nodig zijn om de toegankelijkheid, diversiteit, authenticiteit en duurzaamheid van kunst- en erfgoedpraktijken te evalueren, en daaraan een bijdrage te leveren. Actuele thema’s zoals dekolonialisering, diversiteit, de veranderende rol van experts en expertkennis, publieksparticipatie, vermarkting en digitalisering worden vanuit een interdisciplinair perspectief bestudeerd en bediscussieerd.
Tijdens de opleiding verwerf je grondige kennis en begrip van de theorie en de praktijk van cultuurbeleid, management en cultuureducatie met specifieke aandacht voor de cultuurpolitieke context van Nederland en Vlaanderen. Het programma legt daarbij de nadruk op het verkrijgen van inzicht in de organisatie van kunst- en erfgoedpraktijken, en heeft daarmee een sterke professionele oriëntatie. Naast conceptuele en analytische vaardigheden, ontwikkel je ook professionele kennis en vaardigheden, bijvoorbeeld tijdens onderzoeksprojecten met externe partners, gastcolleges, stages, en excursies. Zo bouw je gedurende het programma je eigen professionele netwerk op.
Door de focus op het bestuderen van - en interveniëren in - cultuurpraktijken, leer je bruggen te bouwen tussen het reflexieve en theoretische werk van kunst- en erfgoedstudies, en het werk van kunst- en erfgoedbeoefenaars. De specialisatie heeft een interdisciplinaire theoretische basis en bouwt voort op inzichten en methoden uit de (kunst)geschiedenis, cultuursociologie, economie van kunst en cultuur, en kritische museum- en erfgoedstudies.
Stel je eigen programma samen
Het programma heeft een brede basis en biedt verschillende mogelijkheden om je eigen interesses te volgen. Nadat je vertrouwd bent geraakt in het interdisciplinaire kunst- en erfgoedveld, kies je of je stage wilt lopen of een verdiepend keuzevak met een praktijkproject wilt doen. Voor de keuzevakken specialiseer je je bijvoorbeeld in een van de volgende drie gebieden:
• Arts & Audiences
• Cultural Industries and Social Change
• Heritage & Society
Waarom kiezen voor een Nederlandstalige specialisatie?
Wij vinden de aansluiting met het Nederlandse en Belgische beroepenveld, zowel inhoudelijk als qua taalvaardigheid belangrijk. De opleiding besteedt daarom veel aandacht aan specifieke Nederlandse en Belgische thema’s en ontwikkelingen op het gebied van beleid, management en educatie en plaatst deze binnen een internationale context. Je leert theorieën en methodes op deze praktijken toe te passen en middels specifieke casussen, studiereizen, gastlessen, onderzoeksopdrachten, discussies en literatuur, ontwikkel je je kennis op het gebied van het Nederlandse en Belgische culturele veld. Voor de aansluiting op de arbeidsmarkt in Nederland en Vlaanderen is daarnaast een goede taalbeheersing, zowel schriftelijk als mondeling, van het Nederlands van belang. De voertaal op de werkvloer is immers meestal Nederlands, beleidsdocumenten en vakliteratuur wordt in het Nederlands gepubliceerd en de taal speelt een belangrijke rol in publieksbereik. Dat neemt niet weg dat een goede beheersing van het Engels ook onmisbaar is in een internationaal gericht beroepenveld.
De specialisatie Kunst en Erfgoed verenigt dus het beste van twee werelden. In de verplichte vakken worden de onderwijsgroepen en workshops in het Nederlands gedoceerd. Discussies en presentaties zijn in het Nederlands en je schrijft je essays en opdrachten ook in het Nederlands. Een Nederlandstalige schrijfcoach biedt ondersteuning in schrijfvaardigheid. De hoorcolleges en keuzevakken worden in het Engels gedoceerd en volg je samen met je internationale studiegenoten. Gedurende het hele programma maak je deel uit van de international classroom en maak je onderdeel uit van de internationale groep studenten die de Engelstalige variant Arts and Heritage volgen. Op die manier leer je de Nederlandse en Belgische context ook in een internationaal perspectief te plaatsen.
Internationaal
De specialisatie Arts and Heritage/Kunst en Erfgoed is met meer dan 70% buitenlandse studenten uit ongeveer 16 verschillende landen een internationaal georiënteerde opleiding. Als Nederlandstalige student kun je kiezen of je de Nederlandstalige of de Engelstalige opleiding wilt volgen.
In het tweede semester van de opleiding, kun je kiezen voor een stage of project: dat kan in Nederland, maar ook in het buitenland. De opleiding werkt daarnaast nauw samen met professionals die werkzaam zijn in het binnen- en buitenland en helpt je bij het vinden van een (internationale) stageplaats.
Docenten
- Camilo Erlichman
- Anna Elffers
- Christian Ernsten
- Miriam Meissner
- Denise Petzold
- Claartje Rasterhoff
- Aline Sierp
- Emilie Sitzia
- Vivian van Saaze
- Tullio Viola
Probleemgestuurd Onderwijs
Binnen Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) bestudeer je concrete vraagstukken in kleine groepen, doe je zelfstandig onderzoek en analyseer en zoek je samen met je internationale medestudenten een doeltreffend antwoord op een bepaalde vraag. Op deze manier doe je niet alleen kennis op, maar ontwikkel je naast acdemische onderzoeksvaardigheden ook het vermogen om:
- informatie te beoordelen en te structureren
- jouw argumenten helder en overtuigend te presenteren
- in een internationaal team te werken
- discussies te voeren en te leiden
- te onderhandelen
- een plan te formuleren waarmee je een probleem aanpakt.
De hoorcolleges geven je vanuit de wetenschap en praktijk inzicht in de materie. In de onderwijsgroepen werk je de behandelde stof verder uit. Dat doe je volgens een stimulerende onderwijsmethode: het Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) waarbij je veel persoonlijke aandacht krijgt. Je werkt zowel zelfstandig als samen met andere studenten aan uitdagende cases die vaak uit de praktijk komen.
De opleiding Kunst en Erfgoed wordt verrijkt door de verscheidenheid aan disciplinaire achtergronden, geografische herkomst en professionele ervaring van docenten en studenten.
Seminars & gastlezingen
Tijdens je opleiding neem je deel aan seminars en gastcolleges, waarin deskundigen hun kennis, theorieën en ook hun ervaringen in de beroepspraktijk delen met de studenten.
Excursies en studiereizen
Excursies naar regionale, lokale en (inter)nationale kunstinstellingen, erfgoedlocaties, musea, theaters en overheidsinstellingen stellen je in staat om je ervaring met de beroepspraktijk te verbreden en toe te passen wat je hebt geleerd in het curriculum Kunst en Erfgoed. De Euregionale ligging van Maastricht is ideaal voor studiereizen in Nederland, België en Duitsland.
Welke vaardigheden ontwikkel je?
Je traint een groot aantal academische en professionele vaardigheden. Hiertoe behoren naast onderzoeks- en schrijfvaardigheden, ook het analyseren en evalueren van cultuurbeleid van culturele organisaties en projecten, het opzetten van een marketingplan voor een culturele instelling en het beoordelen van een cultuureducatief programma zoals een tentoonstelling. Ook besteed je aandacht aan (project)management.
Je bezoekt regelmatig musea en andere culturele organisaties. Deze excursies en studiereizen naar kunstinstellingen, erfgoedlocaties, musea en overheidsinstellingen vormen een uitstekend middel om de praktijk te leren kennen en datgene wat je in de werkgroepen hebt geleerd te toetsen in de praktijk. De ligging van Maastricht is uitermate geschikt voor het maken van excursies in Nederland en naar Duitsland, België en Frankrijk.
In de de masteropleiding Kunst en Erfgoed leer je zowel theoretische als praktische vaardigheden die je nodig hebt in de beroepspraktijk.
In de afgelopen jaren hebben studenten stages gedaan bij onder andere:
- Art Institute of Chicago
- Haus der Kulturen der Welt, Berlijn
- Sotheby’s in o.a. Londen en Brussel
- UNESCO World Heritage Centre, Parijs
- Stedelijk Museum, Amsterdam
- National Palace Museum, Taipeh
- Guggenheim Museum, New York
- Interarts, Barcelona
- Yad Vashem, Jerusalem
- Directie Kunsten, Ministerie van OCenW, Den Haag
Stages
Bo Lambrichts
Bo Lambrichts loopt stage bij het Huis voor de Kunsten Limburg, dat ondersteuning biedt aan erfgoedinstellingen, amateur- en professionele kunstenaars.
PREMIUM honours programma
Wil je een streepje voor hebben door tijdens je studie al ervaring te verkrijgen in het werkveld? Het PREMIUM honours programma helpt je daarbij. Je doet werkervaring op en ontwikkelt de vaardigheden die werkgevers belangrijk vinden. Onder begeleiding van academici voer je in een team drie maanden lang een opdracht uit voor een bedrijf, non-profit organisatie of onderwijsinstelling. Je werkt ook aan een persoonlijk ontwikkelingsplan, krijgt intensieve coaching en neemt deel aan colleges en workshops. Het programma zal je ongeveer 250 uur kosten. In ruil daarvoor verwerf je vaardigheden waar je de rest van je leven profijt van zult hebben.
Ben jij toe aan een extra uitdaging?
Hoogtepunten van de opleiding
Deze master is uniek, omdat:
- de Nederlandse en Belgische kunst- cultuur- en erfgoedpraktijk bestudeerd wordt in een internationale context
- studenten in de gelegenheid worden gesteld om in het kader van praktijkervaring ook kennis te maken met de beroepswereld in Nederland en België
- theorie en praktijk goed met elkaar verweven zijn
- studenten de mogelijkheid hebben om zelf hun curriculum samen te stellen door middels van stages en keuzevakken