Computers zijn overal. Ze kunnen al veel: computers maakten de weg vrij voor zaken als internet, simulaties van klimaatverandering, videogames en gepersonaliseerde gezondheidszorg. Tegelijkertijd staan we nog steeds voor veel uitdagingen waarvoor betere computers nodig zijn. Daarom blijven computerwetenschappers de grenzen verleggen van wat deze systemen kunnen doen.
Gregorio Amah-Tchoutchoui, studentambassadeur Computer Science
@um_computerscience
"Krijg een insider's blik op het dagelijks leven van een student Computer Science aan de Universiteit Maastricht! Volg mijn Instagram-account voor een voorproefje van colleges, het leven op de campus en eindeloze technische uitdagingen!"
Heb je een vraag over Computer Science? Stuur Gregorio een DM!
Waar zouden we zijn zonder computers? Als je bij die vraag meteen denkt aan hoe vaak je je laptop of je smartphone gebruikt, heb je gelijk: computers spelen een enorme rol in ons leven. Er zijn echter genoeg andere voorbeelden. Je kunt geen weersvoorspelling lezen, trein pakken, tv-serie kijken of lezen over een wetenschappelijke doorbraak zonder dat er ergens een computer bij betrokken was.
De meeste mensen zijn afhankelijk van computers, maar computers zélf zijn afhankelijk van computerwetenschappers. Iemand moet tenslotte de instructies schrijven die computers vertellen wat ze moeten doen. Deze stapsgewijze instructies bevinden zich in software: de verzameling toepassingen, programma's en scripts die een computer uitvoert.
Bij de bachelor Computer Science leer je alles over software. Of het nu gaat om een supercomputer voor wetenschappelijk onderzoek, computers in alledaagse voorwerpen als auto's, horloges en koelkasten, of je gameconsole: je leert hoe je allerlei soorten computers zo soepel mogelijk laat draaien.
Er zijn veel verschillende manieren om dit te bereiken. Moet de software efficiënter werken? Veiliger zijn, of juist toegankelijker of gebruiksvriendelijker? Je leert technieken vanuit allerlei verschillende gebieden van computerwetenschappen die je helpen om deze vragen te beantwoorden. Ons curriculum helpt je om geleidelijk aan je interesses binnen dit brede veld te ontdekken en vaardigheden te ontwikkelen die jij later in je carrière nodig hebt.
Alle fysieke onderdelen van een computer maken deel uit van de hardware. Dit zijn bijvoorbeeld toetsenborden, grafische kaarten, processors en andere tastbare delen. Het tegenovergestelde van hardware is software: de verschillende soorten programma's die op computers draaien. Besturingssystemen als Windows en Android, applicaties als Powerpoint en internetbrowsers, maar ook de drivers die individuele hardwarecomponenten aansturen zijn voorbeelden van software.
Merk je ook dat de batterij van je telefoon sneller leeg raakt wanneer je een video kijkt dan wanneer je berichtjes stuurt? Dat komt omdat het bekijken van een video meer vraagt van de hardware van je telefoon. Als gevolg hiervan verbruiken de hardwarecomponenten meer energie en moet jij vaker naar een stopcontact op zoek.
Je kunt dit probleem oplossen door een telefoon met een betere batterij te kopen. Dat is een hardware-oplossing. Maar: we kunnen ook de software veranderen. Door applicaties te maken die de onderdelen van de telefoon efficiënter gebruiken, haalt je meer uit dezelfde batterij. Deze batterijlogica geldt ook in andere situaties. Denk bijvoorbeeld eens aan een satelliet die in de ruimte zweeft en zijn batterijen met zonne-energie oplaadt. Het verwisselen van de batterij na de lancering is onmogelijk, terwijl aanpassingen in de software wel mogelijk blijven. Software is vaak de goedkoopste en meest flexibele manier om extra prestaties uit bestaande computersystemen te persen.
Als je een gamer bent, weet je dat games zelden op elk platform draaien. Als jij een PlayStation hebt terwijl je vriend(in) een Xbox heeft, is het niet altijd mogelijk om samen dezelfde game te spelen. Zelfs als een game op verschillende platforms wordt uitgebracht, met bijvoorbeeld een versie voor pc en een versie voor een gameconsole, kan het spel anders presteren afhankelijk van de versie die je speelt.
Die verschillen ontstaan doordat elk spelplatform op een andere manier werkt. Om te beginnen bevatten ze verschillende soorten hardware. De systemen kunnen ook op verschillende besturingssystemen draaien, die zowel je spelcomputer aansturen als de game die je probeert te spelen. Je kunt je wellicht voorstellen dat het een enorme uitdaging is om een game te maken die onder al deze omstandigheden goed werkt. Computerwetenschappers weten hoe ze software – in dit geval een game – moeten maken die hiermee om kan gaan.
Allerlei soorten mensen gebruiken computersoftware. Kleine bedrijven zetten hun eigen websites op, artsen voeren gegevens in medische dossiers in, en burgers loggen in bij online overheidsdiensten. Daar zou geen computerexpert bij nodig moeten zijn. Waar wél een computerexpert voor nodig is, is het maken van software waar zowel mensen als computers goed mee om kunnen gaan.
Als computerwetenschapper kijk je ook naar de menselijke kant. In welke mate interacteert een gebruiker met de software die je maakt? Hoe maak je je software zo intuïtief en gebruiksvriendelijk mogelijk? Heb je vangnetten ingebouwd voor dingen die mensen per ongeluk fout kunnen doen, zoals het invoeren van gegevens in het verkeerde veld of het indrukken van een verkeerde toets? De interacties tussen mensen en computers zijn zo interessant, dat er binnen de computerwetenschappen een heel vakgebied aan gewijd is: mens-computerinteractie.
Wetenschappers doen steeds vaker enorm grote experimenten. Ze proberen daarmee vragen te beantwoorden over thema's als het leven, het universum en onze planeet. Dat vraagt veel van de computers die ze voor hun onderzoek gebruiken. Denk aan systemen die elke seconde 5000 gigabyte aan data verwerken of duizenden wetenschappers die tegelijkertijd veilig toegang moeten hebben tot hetzelfde systeem. Dergelijke uitdagingen zijn niet uitzonderlijk, maar dat betekent niet dat ze binnen de mogelijkheden vallen van de huidige technologieën en software. Computerwetenschappers verleggen daarom de grenzen van wat computers kunnen doen.
Een voorbeeld is de Large Hadron Collider bij het Zwitserse CERN. Eén van onze universitair docenten, Daniel Cámpora, werkt daar. Hij verdrievoudigde de efficiëntie van een computersysteem dat ongelooflijke hoeveelheden gegevens filtert, waardoor meer rekenkracht beschikbaar is voor natuurkundig onderzoek. Op deze pagina lees je zijn verhaal.
Ben jij je aan het oriënteren op een bacheloropleiding? Wij zijn er om je te helpen! We begrijpen hoe belangrijk het voor je is om de juiste bacheloropleiding te vinden. Daarom bieden wij je meerdere mogelijkheden om met Computer Science kennis te maken.
Praat met onze studenten, plan een persoonlijke afspraak of schrijf je in voor een Experience Day