Waarom deze studie?
Met het studie programma van de bachelor Geneeskunde leer je hoe je mensen met gezondheidsproblemen kunt begeleiden en behandelen. Je wordt een arts die patiënten ondersteunt, zelfs als hun gezondheidsprobleem niet volledig te genezen is.
Je begrijpt dat dit een interessant en uitdagend beroep is dat jouw volledige inzet vereist. Je realiseert je dat de gezondheidszorg verandert, er toenemende sociaal-culturele diversiteit is, samen met vergrijzing van de bevolking, en dat er behoefte is aan integrale zorg, preventie en gezondheidsbevordering. Je begrijpt ook dat kennis, houding en vaardigheden om wetenschappelijk en kritisch te denken belangrijk zijn, en dat de medische wetenschap voortdurend vooruitgaat. Je wilt een gesprekspartner zijn voor patiënten en hun naasten, evenals voor andere professionals. Die aspecten van het arts-zijn zijn precies waar je naar op zoek bent.
Praktijkgericht
Het studeren in de bachelor Geneeskunde in Maastricht leert je zelfstandig te zijn, je eigen leerproces te reguleren, je medestudenten te helpen, feedback te geven en te gebruiken, en je wordt begeleid in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. In de authentieke professionele taken zijn kennis, vaardigheden en houding geïntegreerd. Er is ondersteunend lesmateriaal en er zijn educatieve activiteiten beschikbaar (boeken, tijdschriften, praktijktrainingen, etc.).
Je competentieontwikkeling begint tijdens het bachelorprogramma, meestal in een gesimuleerde en minder complexe setting. In het Skillslab werk je aan klinische vaardigheden, zoals het meten van de bloeddruk, het toedienen van injecties en het uitvoeren van lichamelijk onderzoek van alle belangrijke lichaamssystemen. Dit oefen je op medische modellen of poppen, en op je medestudenten. Vanaf jaar 2 kom je ook in contact met echte patiënten. Binnen het driejarige curriculum neem je deel aan student clinics waar je gedurende een langere periode betrokken bent bij praktijksituaties gerelateerd aan gezondheid(szorg), maar niet in de traditionele rol van arts.
Curriculum inhoud
In het studieprogramma op bachelorniveau leer je over preventie, diagnostiek, prognose, gezamenlijke besluitvorming, en het monitoren en behandelen van individuele patiënten, groepen patiënten en de hele bevolking. Zeven competenties zijn nodig om dit alles goed te kunnen doen. De beschrijvingen van de competenties zijn gebaseerd op het Nederlandse Medische Opleidingsraamwerk 2020: Een arts moet niet alleen deskundig zijn in de geneeskunde, maar ook goed kunnen communiceren, samenwerken, leiden, pleiten voor gezondheid in het belang van de samenleving, wetenschappelijk denken in zowel wetenschappelijke als moreel-ethische termen, en als professional kennis, houding en vaardigheden delen met anderen en voor zichzelf kunnen zorgen. De competenties zijn verweven en ingebed in het onderwijsprogramma van de bachelor Geneeskunde. Dit wordt gedaan door middel van kleinschalig groepsonderwijs met medestudenten en docenten, in het Skillslab, tijdens praktijktrainingen, als onderdeel van relevante gezondheidszorgomgevingen, patiënt contact onderwijs, en de student clinics.
Ontwikkeling van competenties
Je wordt begeleid in je persoonlijke en professionele competentieontwikkeling door de leerteamcoach, die ook je individuele mentor is. Een portfolio wordt gebruikt om feedback en voortgangsinformatie te verzamelen, en om daarvan te leren. De feedback en voortgangsinformatie bieden een goed overzicht van je competentieontwikkeling en stellen je in staat om indien nodig de koers van je studie aan te passen. De feedback en voortgangsinformatie over de competenties wordt ook gebruikt als toetsing, om beslissingen te nemen over voortgang naar een volgend jaar en afstuderen.
Geneeskunde bachelorstudent Lise deelt haar ervaringen via Instagram. Zij beantwoordt ook graag de vragen die jij hebt over de inhoud van haar opleiding en over het (studenten)leven in Maastricht.
Vragen over aanmelding, toelating, inschrijven, selectieprocedures, et cetera? Dat soort vragen wordt alleen door het universitaire bureau voor toelating behandeld, niet door Lise.