Consumentenrecht
Volledige vakbeschrijving
Het consumentenrecht is ontstaan in het kader van de consumentenbeweging. In de jaren vijftig/zestig van de vorige eeuw groeide het besef dat de consument in het sterk geïndustrialiseerde economische klimaat in een zwakke positie stond ten aanzien van de professionele verkoper en producent. Dit diende gecompenseerd te worden door een hoog niveau van consumentenbescherming. Het bieden van een hoog niveau van consumentenbescherming is ook een belangrijke bekommernis van de Europese Unie (zie art. 12 VEU, art. 196 VWEU en art. 38 Handvest Grondrechten). Inmiddels is vrijwel het hele Nederlandse consumentenrecht gebaseerd op Europese richtlijnen. Dit heeft een impact op de wijze waarop het Nederlandse consumentenrecht moet worden geïnterpreteerd. Kennis van de Europese oorsprong van de Nederlandse bepalingen en van de rechtspraak van het Hof van Justitie daaromtrent is daarom van groot belang.
Consumentenrecht als rechtsgebied bevat een veelheid aan onderwerpen, variërend van zaken als levensmiddelen, cosmetica, warenwet, etikettering, veiligheid van producten, dienstverlening, koop en garantie, reizen, financiële aangelegenheden. Gezien de plaats van het blok (bacheloropleiding) en de omvang ervan is een keuze gemaakt uit het zeer ruime gebied van het consumentenrecht. In eerste instantie wordt kennis gemaakt met de ontwikkeling van het (Europese) consumentenrecht. Vervolgens worden een aantal belangrijke specifieke onderwerpen van consumentenrecht behandeld: consumentenkoop en garantie (titel 7.1 BW), produktenaansprakelijkheid (afd.6.3.3 BW), bepalingen voor overeenkomsten tussen overeenkomsten tussen handelaren en consumenten (afdeling 6.5.2b), in het bijzonder inzake op afstand en buiten de verkoopruimten gesloten overeenkomsten die geen betrekking hebben op financiële producten en financiële diensten (afd. 6.5.2b, para 2-5 ), algemene voorwaarden (afd. 6.5.3 BW), oneerlijke handelspraktijken (afd. 6.3.3A BW), consumentenkrediet (titel 7.2a) en de reisovereenkomst (titel 7.7a BW).
Doelstellingen van dit vak
Het blok kent de volgende doelen:
- De student beschikt over kennis van en inzicht in de Europese en Nederlandse bronnen van het consumentenrecht.
- De student beschikt over kennis van en inzicht in de rol van het Europese consumentenrecht in het proces van de harmonisatie van het Europese privaatrecht.
- De student beschikt over kennis van en inzicht in de doorwerking van het Europese consumentenrecht in de Nederlandse rechtsorde.
- De student kent de voornaamste technieken inzake consumentenbescherming.
- De student kan concrete casussen van Nederlands consumentenrecht analyseren, oplossen en in groep bespreken.
- De student kan zich een beredeneerde opinie vormen over actuele thema’s van consumentenrecht.
- De student kan een beknopte, goed gestructureerde en gedocumenteerde verhandeling schrijven over een actueel onderwerp van Europees en/of Nederlands consumentenrecht.
- De student beschikt over een grondige kennis van en inzicht in de volgende thema’s van het consumentenrecht: consumentenkoop, productaansprakelijkheid, verkoop- op afstand en buiten de onderneming, algemene voorwaarden, reisrecht, oneerlijke handelspraktijken en consumentenkrediet.
Voorwaarden
Het blok Consumentenrecht sluit voor wat betreft voorkennis goed aan op de blokken 1.5 Inleiding privaatrecht en 2.4 Verbintenissenrecht.
Aanbevolen literatuur
- E.H. Hondius en G.J. Rijken (red.), Handboek Consumentenrecht, Uitgeverij Paris, laatste druk.
- Wettenbundel Consumentenrecht (printing on demand).