Neuro-ontwikkelingsstoornissen
Full course description
Dit blok richt zich op neuro-ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jongeren. Neuro-ontwikkelingsstoornissen kenmerken zich doordat zij een biologische, in aanleg aanwezige, basis hebben in de ontwikkeling van het kind of de jeugdige. Het doel van dit blok is om studenten kennis te laten nemen van de meest voorkomende neuro-ontwikkelingsstoornissen. Aan de hand van (complexe) casuïstiek uit de praktijk worden theoretische modellen bestudeerd en toegepast en dienen studenten kennis te nemen van diagnostiek en evidence-based behandelmogelijkheden. Naast de bestudering van ontwikkelingsstoornissen zal aandacht worden besteed aan de normale ontwikkeling van kinderen en jeugdigen.
Course objectives
Knowledge and understanding
Het doel van dit blok is studenten kennis en inzicht bij te brengen op het gebied van neuro-ontwikkelingsstoornissen. Na afloop van het blok dienen studenten kennis te hebben van:
- epidemiologie, diagnostiek en klinisch beeld van de meest voorkomende neuro-ontwikkelingsstoornissen;
- comorbiditeit en differentiaaldiagnostiek;
- theorieën over het ontstaan, instandhouding en verergering van neuro-ontwikkelingsstoornissen;
- kennis van de theoretische modellen van diagnostiek en behandeling;
- behandelingsmogelijkheden (evidence-based);
- kennis van de normale ontwikkeling van kinderen en jeugdigen.
Making judgments
- het kritisch beoordelen van theorieën en modellen op het gebied van neuro-ontwikkelingsstoornissen;
- het kritisch beoordelen van literatuur en onderzoeksdata;
- het kritisch beoordelen van de diagnostische cyclus op casusniveau.