Employed | Een FPN Podcast
Welkom bij Employed. In deze aflevering praten we met Linda Olivers en Natalja Sarneel. Linda Olivers is alumna van dit programma en praat met Natalja Sarneel, de programma coördinator, over haar carrière en leven na deze master.
Ze praat over de transitie van studeren naar het werkende leven. Wat haar verwachtingen waren en wat de realiteit is. Ze vertelt over bijscholing en dat je in de geestelijke gezondheidszorg nooit uitgeleerd bent. Ze spreekt ook over het belang van een werkplek zoeken waar je je op je gemak voelt, en met plezier naar toegaat.
employed-branding-episode_7-mmh.png
Mental Health in de wereld
Studenten starten hun carrière in de geestelijke gezondheidszorg aan de Universiteit Maastricht. Op deze kaart kun je zien waar onze studenten vandaan komen en waar ze nu beland zijn.
Linda Olivers | Netherlands
I am Linda Olivers, 28 years old and part of the alumni of Maastricht University. I graduated in 2019 after I did my second master. With a first master in Legal Psychology and a second master in Mental Health (Child and Adolescent Track) I started working as a Behavioral Scientist within the field of Youth Care. Being able to also do an internship during both masters and getting the right guidance via lessons and meetings, made me feel "prepared" to carry the responsibilities that go with a job like that. Being able to combine what you learn via lectures and tutorials with "real-life" practice is a very big advantage, if you ask me. Nowadays I feel like I couldn't have made a better choice. I feel very competent, but even more important, I am loving every minute of my job!
Michel Berghs | Netherlands
- Graduated: 2017
- First job: Child Psychologist
- Current job: Triage Psychologist and researcher at Embloom
I started my master's degree in mental health after completing my master's degree in neuropsychology, and it proved to be quite a challenging experience for me. During my clinical internships, I had the opportunity to work with both children and adults, and these experiences helped me realise that I did not want to pursue a career as a therapist. However, I did end up working with patients in a different capacity. Currently, I work as a triage psychologist and researcher at Embloom, where I can apply the knowledge and skills I acquired from both of my master's degrees.
In my role, I analyse the problems individuals face, develop working hypotheses about the most likely disorders involved, and aid healthcare workers in figuring out the right course of action for a patient. This job is challenging, enjoyable, and offers a lot of daily variation. Additionally, I was fortunate to be able to take on the position of in-house researcher as well.
The master's programme in mental health provided me with valuable insights into the clinical field and equipped me with skills that I use both in my everyday life and in my career. It also helped me gain insights into myself and my career-goals. For these reasons, I would choose to pursue this degree again.
Otilia Calmuschi | Romania
Ik heb de master Mental Health gedaan omdat ik graag als psycholoog wilde werken en ik wist dat ik met deze master een grotere kans heb om mijn doel te bereiken. En ik had gelijk. Ik heb veel geleerd tijdens de master en ik heb ook een leuke stage gelopen dat voor mij wel deuren heeft geopend. Meteen na mijn master kon ik bij Yes We Can Youth Clinic als psycholoog gaan werken en daar was ik heel blij mee. Daar kon ik toepassen wat ik heb geleerd en mij verder door blijven ontwikkelen. Nu werk ik bij GGzE, ik geef behandeling aan cliënten met eetstoornissen, wat een zeer leuke uitdaging is. De volgende stap is de GZ-opleiding.
Simone Verhagen | Netherlands
- Graduated: 2016
- First job: Research Assistant at the Department of Psychiatry and Neuropsychology, Mondriaan mental health trust.
- Current job: Assistant Professor at the Open University Netherlands, department of Lifespan Psychology.
The Master Mental Health provided the perfect follow-up after the master Neuropsychology. My goal was to gain more indebt knowledge on mental health, but most importantly I wanted to find out what I would enjoy more, working as a Psychologist or Researcher. The clinical internship at PsyQ (ADHD & Autism) was an important part of the master for me. It helped me realize that clinical work is broad and I learned more about what working in clinical practice entails. The most valuable lesson for me was that I discovered what I enjoyed most: looking beyond a specialist diagnosis, to the individual in its context. This has driven me throughout my career, as a researcher and as a psychologist. I realized that both careers don’t have to be mutually exclusive, and that the master provides a good background for both. Now I added teaching to the mix, where I still use some of the knowledge that I acquired in the master.
Sophía Thijs | Belgium
- Graduated: 2013
- Eerste baan: Gezinsbegeleider bij PGZ
- Huidige baan: Zelfstandig psycholoog (jong) volwassenen m.b.v. ACT-therapie, voeding en sport | spreker & trainer in werkplezier & zelfontwikkeling | vrijwilliger @ease
Ineens was die masterscriptie ingeleverd als 22-jarige. Omdat er in 2013 enkel vrijwillige werkplekken waren voor basispsychologen, begon ik als begeleider in multi-probleemgezinnen. Hier heb ik geen moment spijt van gehad, want heel snel wist ik dat ik na werktijd de problemen kon loslaten. Ik merkte dat de universiteit me had opgevoed in een denkwijze dat ik op z’n minst bij een ggz-instelling moest werken. Dankzij dit werk ben ik dankbaar dat door níet al pratende in een spreekkamer te werken, je de échte hulpvragen sneller te weten komt. De master gaf een goed beeld van technieken en hoe je leerde te ‘helikopter’- denken om andere zaken uit te sluiten en niet enkel te focussen hoe je bijvoorbeeld autisme of persoonlijkheidsstoornis kon classificeren.
Tristan van Broekhuizen – Netherlands
Na in 2022 te zijn afgestudeerd ben ik als psycholoog gaan werken bij EPI ggz, waar ik nog steeds met veel plezier werk! Als basispsycholoog voer ik diagnostiek uit, om meer zicht te krijgen op de problematiek die cliënten ervaren, en geef ik behandeling op basis van Cognitieve-gedragstherapie (CGT). De inleidende trainingen in CGT- en diagnostiek vaardigheden, in combinatie met de theoretische kennis die ik tijdens de master heb opgedaan, hebben me een eerste inkijk gegeven op dit gebied. Vooral tijdens de klinische stage heb ik veel geleerd, en ben ik klaargestoomd voor het werken als psycholoog binnen de GGZ.