Ik had meteen het gevoel dat Circular Engineering de perfecte mix van onderwerpen heeft voor mijn carrièredoelen en mezelf.
“Ik had moeite met het vinden van een opleiding met voldoende aandacht voor techniek, circulariteit en duurzaamheid, totdat ik over Circular Engineering las. Ik had meteen het gevoel dat deze opleiding de perfecte mix van onderwerpen heeft voor mijn carrièredoelen en mezelf. Circular Engineering maakte haar verwachtingen waar: “Vooral het vak Sustainable Food Production hielp me mijn passie voor mijn carrière te vinden. In de toekomst wil ik bij een bedrijf werken dat bijdraagt aan de transitie naar een duurzamere voedselvoorziening.”
Nieka-Lee, die in Kaapstad opgroeide, ziet zeewier en algen als voeding en als bron voor allerlei processen. Waarom? “Het grootste deel van mijn leven besteedde ik aan alles wat met de oceaan te maken heeft. Ik houd van freediving, surfen, kitesurfen en het bekijken van het leven onder water.” Omdat Maastricht nu eenmaal niet aan zee ligt, richt ze zich nu op klimmen en hardlopen.
Het Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) van de Universiteit Maastricht bevalt Nieka-Lee goed. “Bij PGO werk je in een groep van zo’n 12 studenten onder supervisie van een tutor die je de juiste richting op stuurt. Meestal krijgen we tijdens de eerste les een scenario, bespreken we het en stellen we onze leerdoelen over het onderwerp vast. Dan is het aan ons om het onderwerp te onderzoeken en de antwoorden op de leerdoelen te vinden. De volgende les presenteren en bespreken de resultaten. Bij de meeste vakken werkt PGO goed, maar soms is het een behoorlijke uitdaging waardoor je leert samenwerken met een diverse groep mensen. Het dwingt je verantwoordelijk te zijn voor je eigen leerproces.”
Aan het eind van elk semester werken de studenten aan een project. “Ik vind ze geweldig, want je werkt, samen met een bedrijf, aan een echt probleem uit de praktijk. Het is een leuke manier om te ervaren hoe het er in je toekomstige aan toe kan gaan.”