Waarom deze studie?
De wereld waarin we leven wordt steeds meer digitaal. Elk aspect van ons leven wordt tegenwoordig beïnvloed door digitale technologieën, van hoe we communiceren en met elkaar omgaan tot hoe we werken, leren, creëren, gezond blijven en deelnemen aan de politiek en de economie. De drie jaar durende bacheloropleiding Digital Society geeft je de kennis en vaardigheden waarmee je de relatie tussen digitalisering en maatschappelijke verandering kunt begrijpen.
Tijdens deze interdisciplinaire opleiding leer je naar de digitale maatschappij kijken vanuit een groot aantal perspectieven, door theorieën en methodologieën te combineren uit disciplines als:
- Media & cultuur
- Kunst & literatuur
- Geschiedenis
- Filosofie & ethiek
- Politicologie
- Sociologie
- Science & technology studies
- Computer-, data- & informatiewetenschap
In een wereld die steeds meer digitaal wordt, waarin ieder aspect van ons leven wordt beïnvloed door digitale technologieën, hebben we experts nodig die de relatie tussen digitalisering en maatschappelijke verandering begrijpen.
Voor- en nadelen van digitalisering
Digitalisering stelt geweldige voordelen in het vooruitzicht, maar kent ook uitdagingen. Robots kunnen bijvoorbeeld taken op zich nemen die voor mensen gevaarlijk zijn, maar tegelijkertijd kunnen mensen daardoor hun baan verliezen. Het verzamelen van digitale gegevens kan de zorg verbeteren doordat de behandeling meer op de persoon toegesneden kan worden, maar het kan ook gevolgen hebben voor de privacy en de autonomie van de patiënt. Door digitalisering zijn er ook nieuwe vormen van maatschappelijke en politieke betrokkenheid ontstaan, maar niet iedereen heeft de vaardigheden om mee te doen, dus bestaat het gevaar dat sommige mensen uitgesloten worden.
Tijdens deze opleiding onderzoek je niet alleen de voor- en nadelen van digitalisering, maar leer je ook om antwoorden te formuleren op prangende maatschappelijke kwesties, zoals:
- Hoe kunnen we nieuwe mogelijkheden voor gegevensverzameling het beste gebruiken?
- Hoe kunnen we de kloven overbruggen die ontstaan als gevolg van de toegang tot data?
- Wat betekent het om mens te zijn in een wereld die we delen met geavanceerde vormen van kunstmatige intelligentie?
- Hoe weten we wat kennis en waarheid zijn in de overvloed aan informatie?
Door deze onderwerpen te bestuderen, leer je om de maatschappelijke, culturele en politieke gevolgen van digitale transformatie kritisch te benaderen, erop te anticiperen en ze te vormen. Je leert ook de diverse mogelijke toekomstige gevolgen van digitale transformaties begrijpen.
Launch event Digital Society
In november 2019 werd het BA programma Digital Society officieel gestart. Bekijk de video en ontdek meer over de inhoud van het programma.
Lees:
Preparing students for a Digital Society
Programma direceur Katleen Gabriels in de media
Twee interviews met Katleen Gabriels over Digital Society en ChatGPT
Vaardigheidsonderwijs
Naast de blokken waarin je theoretische kennis opdoet, krijg je ook onderwijs waarin je specifieke vaardigheden ontwikkelt, waaronder:
- Academische vaardigheden: academisch schrijven, kwalitatieve en kwantitatieve methoden, opzetten van interdisciplinair onderzoek;
- Professionele vaardigheden: zakelijk en overtuigend schrijven, presentatievaardigheden, samenwerken, creatieve probleemoplossing;
- Vaardigheden met betrekking tot de digitale maatschappij: managen van een online entiteit, kritische analyse van online bronnen, coderen en algoritmisch denken.
the_secret_ingredient.jpg
Tijdens Introduction to Digital Technologies, een van onze blokken in het eerste jaar, werd onze studenten gevraagd om recepten in te sturen als onderdeel van een crowdsourcingproject. Je kunt hun bijdragen vinden in het receptenboek The Secret Ingredient
Probleem-Gestuurd Onderwijs (PGO)
Aan de Universiteit Maastricht leer je volgens de methode van het Probleemgestuurd Onderwijs (PGO). In kleine onderwijsgroepen met een maximum van 15 studenten analyseer je uitdagende vragen en casussen. Je werkt nauw samen met je tutoren en je medestudenten en samen met je groep ga je op zoek naar meer informatie en formuleer je je antwoorden. Tutoren helpen je alleen als dat nodig is; op die manier leer je om zelfstandig te denken en ontwikkel je de probleemoplossende vaardigheden die je in een werkomgeving nodig zult hebben. Je verwerft niet alleen feitenkennis, maar leert ook om te werken in internationale teams, een overtuigend betoog te houden, en wetenschappelijk onderzoek te doen.
In dit programma wordt ook geëxperimenteerd met digitale onderwijsvormen binnen de PGO-omgeving met steun van Maastricht University's Institute for Education Innovation (EDLAB). Hierdoor krijg je praktijkervaring met de voor- en nadelen van digitaal onderwijs en leermethoden.
Maastricht University students on Problem-Based Learning
Studeren in het buitenland, stage of minor
Aan het begin van je derde jaar kun je je specialiseren in jouw interessegebied. Je kunt ervoor kiezen om in het buitenland te gaan studeren bij een van onze meer dan 100 partneruniversiteiten, stage te lopen (bijvoorbeeld bij een cultureel instituut, maatschappelijke organisatie of mediaorganisatie) of een minor te doen bij FASoS of een andere faculteit.
Internationale ambiance
Tijdens je studie kom je in contact met mensen uit verschillende culturen: 85% van de studenten in het eerste jaar komt van buiten Nederland en 42% van je docenten is internationaal. Daarnaast heb je in je derde jaar de mogelijkheid om een volledig semester in het buitenland door te brengen aan een van onze (ongeveer) 100 partneruniversiteiten. Ook kun je stage lopen bij een internationale organisatie of een minor volgen aan een andere faculteit of aan een andere Nederlandse universiteit.
Bachelor scriptie
Aan het eind van je derde jaar doe je diepgaand onderzoek naar een onderwerp van jouw keuze; het onderwerp heeft uiteraard te maken met de digitale maatschappij. Je krijgt een begeleider toegewezen, maar krijgt ook steun van je medestudenten. Op basis van de kennis en vaardigheden die je tijdens de opleiding hebt opgedaan, zou je vraagstukken kunnen onderzoeken als:
- Hoe gebruikt een bepaalde gemeenschap (zoals patiënten of een politieke belangengroep) digitale praktijken om haar doelen te realiseren?
- In hoeverre stellen digitale kunstwerken kritische vragen over technologie?
- Hoe kunnen digitale bronnen de publieke belangstelling voor geschiedenis vergroten?
- Hoe kunnen digitale middelen gebruikt worden om dynamic consent te genereren onder deelnemers aan wetenschappelijk of medisch onderzoek?
- Is het gebruik van social media door politici in presidentiële en parlementaire democratieën verschillend (waarbij twee landen of twee specifieke verkiezingen worden vergeleken)?
Enkele voorbeelden van scriptie onderwerpen van academisch jaar 2021-2022:
- Smart City Design: A Study of Opportunities and Challenges in the Context of Gender Equality Through the Lenses of Technological Mediation
- Algorithmic Bias in Medicine: A Study of Discrimination Against Persons of Color in Healthcare AI
- Reality or Sensation? Brain-Computer Interfaces in the News Media
- Access Denied: Internet Freedom Advocacy in Times of Conflict. The Case of the Ukraine-Russia Conflict 2014-2019
- "Meaningful" Human Control in Lethal Autonomous Weapon Systems: Ethical Challenges for International Humanitarian Law
- Visual Splendour: How do People Communicate About Climate Change on Instagram?
Banden met baanbrekend onderzoek
De bacheloropleiding mag dan nieuw zijn, maar de Universiteit Maastricht heeft haar sporen al ruim verdiend in het onderzoek naar de digitale maatschappij, dat onderdeel uitmaakt van het onderwijsprogramma. Enkele voorbeelden zijn:
- Het Maastricht Centre for Arts and Culture, Conservation and Heritage (MACCH) ondersteunt en doet onderzoek naar musea en andere instituten voor cultureel erfgoed die zich bezighouden met de digitalisering van dat erfgoed;
- Het Maastricht Centre for Citizenship, Migration and Development (MACIMIDE) bestudeert het gebruik van mobiele telefoons en social media door migranten, en hoe identiteitsconstructie beïnvloed wordt door technologie;
- Het Centre for Gender and Diversity (CGD) onderzoekt welke invloed digitalisering heeft op gender, diversiteit en religieuze beleving;
- Het Centre for European Research in Maastricht (CERiM) doet onderzoek naar het beleid van de EU op het gebied van digitalisering (privacy, digitale nudging door publieke en private organisaties);
- Het Institute of Data Science (IDS) promoot in de hele universiteit het (her)gebruik van data voor het oplossen van urgente wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken.
Er zijn heel veel mogelijkheden om deze onderzoeksinstituten te bezoeken en er stage te lopen; datzelfde geldt voor de Brightlands campussen in Maastricht (gezondheidszorg) en Heerlen (datawetenschap en smart services).
MaRBLe honours programma
MaRBLe biedt getalenteerde derdejaars bachelorstudenten de mogelijkheid om een eigen onderzoek uit te voeren binnen een Research-Based Learning project. Je wordt hierbij begeleid door ervaren wetenschappelijk medewerkers, die je helpen je kritisch denken en jouw onderzoekvaardigheden verder te ontwikkelen. MaRBLe is een goede voorbereiding op een carrière als wetenschappelijk onderzoeker of een onderzoekspositie in het bedrijfsleven.
Honours + programma
Universiteitsbrede Honours+-component
Het Honours+-programma bestaat uit drie onderdelen. Studenten nemen deel aan workshops om hun professionele vaardigheden te ontwikkelen, ze helpen met het organiseren van DIY-lezingen en zijn coauteur van bijdragen aan het digitale magazine Excellium.
Als je het Honours+ programma met succes afrondt, ontvang je bij je afstuderen een speciaal Honours Programme Certificate, in aanvulling op je diploma. Je krijgt hiervoor geen ECTS-studiepunten.
FASoS Honours-component
De Faculty of Arts and Social Sciences biedt haar meest ambitieuze bachelorstudenten de mogelijkheid om deel te nemen aan het Honours Programme. Je hoeft geen contact op te nemen als je bij de top 4 tot 5 procent van de eerstejaars studenten behoort (op basis van het gemiddelde cijfer) die in een keer geslaagd zijn voor hun eerstejaarscursussen en vaardigheidsonderwijs: je wordt uitgenodigd om je aan te melden.
Studenten van het Honours Programme krijgen de vrijheid om wetenschappelijke onderwerpen diepgaand te bestuderen. Het programma bestaat uit verschillende componenten, waaruit je er twee kiest. Je kunt bijvoorbeeld een kleinschalig, zes weken durend project doen onder leiding van een hoogleraar van de faculteit. Dit kan een klein onderzoeksproject zijn of bestaan uit het lezen en bespreken van verschillende boeken. Je kunt ook deelnemen aan onderzoek van de faculteit, kiezen voor een individuele opdracht zoals een paper schrijven, of een tweede minor aan de faculteit doen.