Psychologie van de levensloop
Volledige vakbeschrijving
Ontwikkeling kan worden beschouwd als de veranderingen in de hersenen en het gedrag die optreden als reactie op de aanpassingen van een kind aan zijn fysieke en sociale omgeving. Het centrale thema is hoe en waarom bepaalde psychologische processen zich ontwikkelen. Is het vooral het resultaat van het rijpen van de hersenen (nature) of van omgevingsfactoren (nurture), of van beide? Tijdens de cursus kijken we naar de processen die een rol spelen in de biologische en psychologische verandering van conceptie tot hoge leeftijd. Je zult specifiek kijken naar perceptuele, cognitieve, taal- en motorische ontwikkeling, d.w.z. hoe kinderen leren observeren, denken en handelen in de wereld. Dit omvat de bespreking van verschillende ontwikkelingstheorieën, waaronder de Piagetiaanse en informatieverwerkende ontwikkelingstheorieën. Ook de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind komt aan bod, inclusief de rol van gehechtheid aan ouders/verzorgers. Het effect van groepsprocessen zal voornamelijk worden besproken in relatie tot de ontwikkeling van adolescenten. Rijping en ontwikkeling verlopen niet altijd volgens plan en er kunnen psychopathologieën ontstaan. Daarom wordt in de cursus ook aandacht besteed aan niet-neurotypisch gedrag. Veelvoorkomende klinische pathologieën zoals ADHD en depressie en hun onderliggende neurobiologie worden geïntroduceerd samen met conventionele psychologische en farmacologische therapieën en nieuwe behandelopties zoals psychedelica en mindfulness meditatie.
Er is geen eindbeoordeling voor deze module. Je krijgt alleen feedback op gemaakte opdrachten.
Doelstellingen van dit vak
- de stadia van pre- en postnatale hersenontwikkeling weergeven en concepten begrijpen die relevant zijn in de context van groeien en de biologische ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel
- de processen en (leeftijdsgerelateerde) veranderingen samenvatten die relevant zijn voor de ontwikkelingspsychologie en relevante ontwikkelingstheorieën uitleggen
- uitleggen hoe perceptie, cognitie, taal, emoties en sociale vaardigheden ontwikkelen over tijd
- onderzoek en onderzoeksmethoden op het gebied van ontwikkelingspsychologie en klinische psychologie begrijpen, analyseren en evalueren
- de DSM-5 classificatie uitleggen, kennis hebben van RDoC (Research Domain Criteria) framework
- de prevalentie, het klinische beeld en de diagnostische criteria van verschillende veelvoorkomende psychologische stoornissen onderscheiden en verklaren
- theorieën en onderzoek naar de etiologie (bijv. cognitieve biases, leerprocessen, neurotransmitters en genetische factoren) van deze psychologische stoornissen beschrijven en bespreken
- gebruikelijke therapieën beschrijven/uitleggen (bijv. cognitieve en gedragstherapie, schemagerichte therapie en psychofarmacologie) en hun effectiviteit voor deze psychische stoornissen