Co-schap HAG/SG
Volledige vakbeschrijving
Studenten lopen in dit coschap van 12 weken gedurende 8 weken stage bij een huisarts en 4 weken bij een sociaal geneeskundige. Zij zijn gemiddeld 3,5 dag per week aanwezig op de werkplek, waarbij zij actief participeren in de patiëntenzorg. Daarnaast hebben zij wekelijks een dagdeel voor zelfstudie. Tijdens de stage bij de huisarts leert de student dat deze bij uitstek het overzicht heeft over het gehele geneeskundige proces, van de vertaling van de klacht in een hulpvraag tot en met de oplossing van het probleem. De huisartsgeneeskundige zorg is laagdrempelig, voor alle leeftijdsgroepen en ongedifferentieerd. In de communicatie tussen huisarts en patiënt zijn vooral vraagverheldering, samen beslissen en voorlichting essentieel. Tijdens de stage bij een sociaal geneeskundige leert de student dat in de sociale geneeskunde de zorg voor de gezondheid en ziekte van mensen in relatie tot hun omgeving centraal staat. Het gaat niet alléén om mensen met klachten maar ook om gezondheidsbevordering en gezondheidsbescherming van de gehele bevolking of groepen daaruit. De zorg wordt vaak actief (ongevraagd) aangeboden en interventies betreffen zowel individuen als instellingen/(overheids)instanties.
Studenten komen tijdens dit coschap één dag per week naar de universiteit voor onderwijsbijeenkomsten (‘terugkomdag’). Een vast onderdeel is het met elkaar delen van casuïstiek en ervaringen uit de praktijk en daarvan leren onder begeleiding van een huisarts en een sociaal geneeskundige. Het overige onderwijsprogramma omvat naast medische onderwerpen, ook onderwerpen over preventie, vroege diagnose, chronische aandoeningen, palliatieve zorg, sociale context, specifieke levensfasen, en kwaliteit van de zorg. Experts op het gebied van de huisartsgeneeskunde, de sociale geneeskunde en diverse basisvakken zijn betrokken bij het onderwijs in dit coschap. Daarnaast werken studenten een aantal opdrachten uit. Bijzondere aandacht wordt besteed aan (interprofessionele) samenwerking en de integratie van verschillende klinische disciplines.
Tenslotte is er ruimte voor GRGE-onderwijs en CORE-Intervisiebijeenkomsten.
Doelstellingen van dit vak
De student is in staat om determinanten van gezondheid en risicofactoren voor ziekte, de voor- en nadelen van preventie, en de wijze waarop deze wordt uitgevoerd in de huisartspraktijk en in de sociaalgeneeskundige praktijk te identificeren, toe te passen op consultvoering en aanbevelingen te doen voor verbeteringen. De student is in staat tot klinisch redeneren in een ongeselecteerde patiëntenpopulatie, diagnosticeren en behandelen van veel voorkomende, al dan niet kortdurende, acute en chronisch verlopende aandoeningen, met oog voor generieke en specifieke aspecten van multimorbiditeit en veel voorkomende chronische ziekten.De student is in staat om kritisch te reflecteren op de rol van de huisarts en de taak en plaats van de sociaalgeneeskundige instellingen binnen de Nederlandse gezondheidszorg en maatschappij, inclusief de communicatie en samenwerking met andere professionals en instellingen in gezondheidszorg en samenleving. De student is zich bewust van dillema’s m.b.t. omgaan met schaarste van middelen in de zorg en kan waar nodig adequaat beslissingen nemen over het effectief en veilig inzetten van middelen en diensten.De student is in staat om contextuele factoren die van invloed zijn op het ontstaan en het beloop van klachten en ziekten, de belemmeringen voor participatie bij medische beperkingen en de manieren om daar als hulpverlener mee om te gaan te identificeren, en kan interventies inzetten om ziekte en handicaps te voorkomen.De student is in staat tot het leveren van medische inbreng in een interprofessioneel team en daarbinnen een bijdrage te leveren aan de verbetering van de gezondheidszorgkwaliteit op patiëntengroep- of populatieniveau, met oog voor diversiteit. De student is in staat om een (wetenschappelijk) onderbouwde bijdrage te leveren aan discussies over belangrijke maatschappelijke thema’s binnen de huisartsenzorg en sociaalgeneeskundige zorg.De student heeft inzicht in advanced care planning en gezamenlijke besluitvorming met de patiënt rondom het levenseinde met oog voor professionele verantwoordelijkheden en wettelijke kaders.De student is in staat om effectief te communiceren en samen te beslissen met patiënten, met oog voor de unieke consultvoering van de huisarts gericht op de opbouw van een langdurige relatie en de unieke consultvoering die nodig is in de sociaal geneeskundige setting.
Aanbevolen literatuur
• Verbeek JHAM, Smits PBA. (red.). Werk en gezondheid: inleiding in de bedrijfsgezondheidszorg. 4e herziene druk. Houten : Bohn Stafleu van Loghum, 2010 • Mackenbach JP, Stronks K. Anema JR. Volksgezondheid en gezondheidszorg. Achtste, geheel herziene druk. Houten : Bohn Stafleu van Loghum, 2016. ISBN: 9789036813198 • Bouter L., Dongen M., Zielhuis G., & Zeegers M. Leerboek epidemiologie. Zevende, herziene druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2016. ISBN 9789036805612 • NHG. NHG-Richtlijnen voor de huisarts https://richtlijnen.nhg.org/ • NHG. Thuisarts.nl: https://www.thuisarts.nl/ • NHG, LHV, VPH & ineen. Toekomst huisartsenzorg. Kernwaarden en Kerntaken van de huisartsenzorg. https://toekomsthuisartsenzorg.nl/downloads/ • Zorginstituut Nederland (ZIN). Farmacotherapeutisch Kompas. https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/ • Eekhof JAH et al. Kleine kwalen bij kinderen. eBook. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2016 https://maastrichtuniversity.on.worldcat.org/external-search?queryString=Kleine+kwalen+ebook#/oclc/1005866572 • Lisdonk E van de. Ziekten in de huisartspraktijk. eBook. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2016 ISBN: 9789036816380. https://maastrichtuniversity.on.worldcat.org/atoztitles/link?rft.btitle=Ziekten%20in%20de%20huisartspraktijk • Grundmeijer HGLM, Lackamp OJM, Kruys EM. Leidraad huisartsgeneeskunde. 2e druk. Houten: Bohn, Stafleu van Loghum, 2010. ISBN 9789031377602 • Wessels K, Driesten G et al. Zó werkt de zorg in Nederland. Geheel herzien en uitgebreid. Amsterdam: De Argumentenfabriek, juni 2018. ISBN:978-90-826865-1-7 • Zó werkt de zorg. App. https://app.zwdz.nl/ • Wessels K, Kraaijeveld K, & Landelijke Huisartsen Vereniging. Zó werkt de huisartsenzorg. Amsterdam: De Argumentenfabriek, 2017. ISBN 978-90-823293-8-4 • Driesten G. van, Wessels K. & GGD GHOR, KAMG, RIVM, SBOH en ministerie van VWS. Zó werkt publieke gezondheidszorg. Amsterdam: De Argumentenfabriek, 2018. ISBN 9789082686586
- Y.G.F.L. Kesler