Co-schap Beschouwend
Volledige vakbeschrijving
Het coschap beschouwend (12 weken) bestaat uit Introductie- en terugkomonderwijs (6 dagen)Leren op de werkplek: de student wordt onderdeel van een zorgteam rondom de patiënt en leert in dit team door actief te participeren in deze zorg. De student krijgt patiënt gerelateerde taken en verantwoordelijkheden en wordt hierbij begeleid. De student wordt hierbij regelmatig geobserveerd en krijgt na afloop feedback.
Doelstellingen van dit vak
De student is in staat om met begeleiding op afroep en met oog voor diversiteit in een geselecteerde patiëntenpopulatie binnen de beschouwende praktijk op een voor de patiënt veilige manier met behulp van anamnese en lichamelijk onderzoek te komen tot een probleemanalyse en differentiaal diagnose.De student is in staat met begeleiding van de supervisor medische informatie over de aan de student toevertrouwde patiëntenzorg op adequate wijze (digitaal) vast te leggen en deze doeltreffend te communiceren (schriftelijk en mondeling) met andere zorgverleners, waarbij de student de vertrouwelijkheid van deze medische informatie respecteert.De student is in staat om zelfstandig, met begeleiding op afroep en supervisie achteraf en met oog voor diversiteit en contextuele factoren, een professionele en veilige relatie aan te gaan met patiënten en hun naasten en hierbij hun wensen en doelen te exploreren.De student is in staat relevante (niet-)wetenschappelijke informatie te selecteren en toe te passen om het eigen handelen te onderbouwen.De student is in staat een bijdrage te leveren aan (intraprofessionele) teams op het gebied van patiëntenzorg en onderwijs en kan op een veilige, constructieve manier feedback geven en vragen en op het eigen handelen reflecteren om relevante doelen voor professionele ontwikkeling te stellen.De student is in staat de eigen werkzaamheden adequaat te organiseren, een lerende houding aan te nemen en te reflecteren op het eigen handelen, hierop feedback te vragen en op basis daarvan relevante doelen voor persoonlijke en professionele ontwikkeling te stellen.De student is in staat om basale spoedeisende hulp toe te passen.De student is in staat zich in contact met patiënten en collega’s gepast professioneel te gedragen conform de ethische waarden en normen van de medische beroepsgroepDe student demonstreert basale kennis van basisvakken (zoals anatomie, microbiologie en fysiologie) alsook basale kennis van de inzet van aanvullende diagnostiek (zoals laboratoriumonderzoek en beeldvorming) noodzakelijk voor het stellen van een beschouwende differentiaal diagnose.
Aanbevolen literatuur
- F.H.M. Vanmolkot