FIA Jaar 3 Minor (Verdiepingsvariant)
Volledige vakbeschrijving
Evidence-based medicine (EBM) wordt gezien als het nieuwe paradigma in de gezondheidszorg. Niet alleen artsen, maar ook andere zorgverleners, beleidsmakers en zorgmanagers en gezondheidsbevorderaars dienen ´evidence-based´ te redeneren -en dat betekent volgens grondleggers van EBM: het expliciet, oordeelkundig en consciëntieus gebruikmaken van het beste beschikbare bewijs in de medische besluitvorming. Sinds de jaren ´90 is ´evidence´ niet meer weg te denken uit de spreekkamer, klinisch onderwijs, gezondheidsonderzoek, preventie, zorgmanagement en het maken van beleid. EBM is dan ook verbreed naar Evidence Based Health Care. Het idee van ´evidence-based´ klinkt logisch, welke arts, beleidsmaker of onderzoeker zou willen beweren dat hij geen gebruik maakt van de beste beschikbare kennis van dat moment? Maar zo voor de hand liggend is het niet. Want wat is ´evidence´ eigenlijk? Wat is de best beschikbare kennis? En geldt die kennis ook voor jouw specifieke geval? Welk bewijs en wiens bewijs is het meest betrouwbaar? Waarom? Deze cursus bestaat uit een week in periode 1 en in periode 2 en bouwt voort op GZW2260 'Uit de Ivoren Toren. Wetenschap als mensenwerk'. Om deze cursus met debatten over EBHC te volgen moet je ook GZW2260 gevolgd hebben. dit zal in de meeste gevallen gelden voor studenten gezondheidswetenschappen die hun minor bij een andere richting binnen gezondheidswetenschappen volgen.In dit programma gaan we in op deze (wetenschaps)filosofische vragen - Wat is evidence? Hoe komt evidence eigenlijk tot stand? We zullen zien dat evidence altijd het resultaat is van mensenwerk. Denk bijvoorbeeld aan een Randomized Controlled Trial (RCT): van de selectie van een onderzoekspopulatie tot aan de interpretatie van de data, alles is het resultaat van menselijk handelen. Een RCT is geen doorgeefluik voor de medische werkelijkheid, het is het gevolg van noeste arbeid en menselijke keuzes. Op het moment dat je ziet dat er eigenlijk geen moment is dat ´evidence´ ophoudt om mensenwerk te zijn, dan moet je ook accepteren dat er geen moment is dat ´evidence´ ophoudt om een politiek karakter te hebben.
Doelstellingen van dit vak
Doelstellingen Kennis en inzicht
De B-GW student reactiveert inzicht in de theorieën van Kuhn en Latour en heeft na deze twee fia-weken inzicht in
- Wetenschapstheoretische discussies over evidence based health care,
- evidence’De politiek van evidence: de relatie tussen wetenschap en maatschappij zoals dat tot uitdrukking komt in controverses over ‘
Toepassing van kennis en inzicht
De B-GW student is na deze week in staat:
- evidence-based medicine en evidence-based health careevidence in de media/ gezondheidswetenschappen op te sporen, analyseren en duiden met behulp van wetenschapstheoretische discussies over evidenceEen controverse over
- de geloofwaardigheid van gezondheidswetenschappers tot stand is gekomen en wordt gehoudenevidenceTe analyseren hoe binnen een bepaalde controverse over
Oordeelsvorming
De B-GW student kan na deze week:
- Met behulp van deze inzichten een kritisch oordeel vormen over toepassing van verschillende strategieën van geloofwaardigheid binnen de wetenschap/het publieke debat
- Inzichten verkregen door verschillende theoretische raamwerken vergelijken
Communicatie
De B-GW student kan na deze week:
- Een vastgesteld wetenschapstheoretisch raamwerk beschrijven
- met gebruik van wetenschapstheoretische perspectievenevidenceEen schriftelijke analyse opstellen van een controverse over