FIA Jaar 2 (Basisvariant)
Volledige vakbeschrijving
Periode 2.1 Uit de ivoren toren. Wetenschap als mensenwerk
In deze week maken studenten kennis met belangrijkste stromingen in de wetenschapsfilosofie en de wetenschapssociologie, met name Thomas Kuhn en Bruno Latour. Studenten verkennen de vraag wat voor soort kennis wetenschappelijke kennis is en hoe zit het met relaties tussen wetenschap en maatschappij. Studenten zullen voor hun opdracht een interview afnemen met een onderzoeker over hun werk als wetenschapper.
Periode 2.2 Wie gaat er over gezondheid? Vragen over wetenschap en democratie: het maken van gelijkheid en verschil.
In deze tweede FiA-week in het tweede jaar gaan studenten in op de vraag hoe standaarden en classificaties voor gezondheid en gezondheidsproblemen tot stand komen en hoe daarbij ‘gelijkheid en verschil’ wordt gemaakt. Wanneer en op welke gronden worden mensen in gezondheidsonderzoek gelijk aan elkaar gesteld en wanneer worden verschillen gemaakt? Hoe worden categorieën van verschil gebruikt en gemaakt in wetenschappelijke praktijken en welke impact hebben deze wetenschappelijke praktijken op de aanpak van gezondheidsproblemen en op inclusie en uitsluiting.
Doelstellingen van dit vak
Periode 2.1 Doelstellingen majorstudenten
Kennis en inzicht
De B-GW student heeft na deze week inzicht in:
- De belangrijkste wetenschapsfilosofische en – sociologische theorieën over de productie van wetenschappelijke kennis;
- De verschillen tussen de theorieën van het Wiener Kreis, Popper, Kuhn en Latour.
Toepassing van kennis en inzicht
De B-GW student is na deze week in staat:
- Het werk van Kuhn en Latour toe te passen op ontwikkelingen in gezondheidswetenschappen.
Oordeelsvorming
De B-GW student kan na deze week:
- Zich met behulp van deze theorieën een kritisch oordeel vormen over de wetenschapsfilosofische veronderstellingen over kennis met betrekking tot kennis ontwikkeling op het gebied van gezondheidswetenschappen.
Communicatie
De B-GW student kan na deze week:
- Zowel schriftelijk als mondeling uitleggen wat de theorieën over het karakter en de productie van wetenschappelijke kennis inhouden en deze theorieën gebruiken bij duiding van hedendaagse trends in de wetenschap in het algemeen en in gezondheidswetenschappen in het bijzonder.
Periode 2.2 Doelstellingen majorstudenten
Kennis en inzicht
De B-GW student heeft na deze week inzicht in:
- Kern-theorieën over de verwevenheid van wetenschap, en maatschappij zoals dat tot uitdrukking komt in praktijken van standaardiseringen en classificatie van gezondheidsproblemen.
- De impact van standaardisering op de constructie van gelijkheid en verschil met betrekking tot sociaaleconomische status, gender en etniciteit.
Toepassing van kennis en inzicht
De B-GW student is na deze week in staat:
- De concepten standaardisering en classificatie te gebruiken om die verwevenheid te duiden;
- Om deze concepten toe te passen op empirische voorbeelden van onderzoek rond sociaaleconomische status, gender en etniciteit.
Oordeelsvorming
De B-GW student kan na deze week:
- Met behulp van de geleerde concepten een visie formuleren op hedendaagse discussies over de rol van wetenschappelijk onderzoek bij de constructie van gelijkheid en verschil en bij maatschappelijke praktijken van inclusie en uitsluiting.
Communicatie
De B-GW student kan na deze week:
- Zowel schriftelijk als mondeling uitleggen wat hoe standaardiseren en classificatie in de wetenschap zich verhouden tot culturele en maatschappelijke processen van inclusie en uitsluiting.