Professionele Vaardigheden jaar 3
Volledige vakbeschrijving
Professionele Vaardigheden (PV) is een leergang waarin de student, alleen en samen met een groep medestudenten, werkt aan academische studievaardigheden, samenwerken, feedback geven, krijgen en vragen, communiceren, zelfreguleringsvaardigheden en wereldburgerschap. Student werkt dus aan diens eigen ontwikkeling. Professionele Vaardigheden jaar 3 (LPO3105) vormt het slot stuk op de onderwijsstroom Professionele Vaardigheden.
Tijdens PV jaar 3 gaat de student aan de slag met het Challenge Project en wordt een projectverslag bijgehouden. Het projectverslag is een collectie van voortgangsverslagen, coachingsverslagen, planningen, reflecties en feitelijke verslagen van het verloop van het door de student uitgezochte en uitgevoerde project. Het doel van het projectverslag is om het verloop van het door de student uitgezochte en opgezette project te monitoren en de resultaten van het project op het einde vast te leggen. Daarnaast dient de student in het projectverslag zijn eigen vooruitgang en ontwikkeling te monitoren.
Aan het einde van het project zal het projectverslag worden beoordeeld door een beoordelingscommissie. De student zal het verslag doormiddel van een korte presentatie (10 – 15 minuten) presenteren aan de commissie. De commissieleden beoordelen of de student “voldaan” ofwel “niet voldaan” heeft.
De eindbeoordeling komt tot stand op basis van de volgende criteria:
(1) Het tijdig inleveren van de opdrachten die deel uitmaken van het projectverslag;
(2) Actieve participatie;
(3) Het tonen van reflectie in de opdrachten die deel uitmaken van het projectverslag;
(4) Het presenteren van het projectverslag.
Evaluatiemethoden:
- Pitch van het project
- Reflectie/voortgangsverslagen
- Coach vragenlijsten
- Projectverslag
- Eindpresentatie
Doelstellingen van dit vak
Na succesvolle afronding van het vak Professionele Vaardigheden jaar 3 heeft student de volgende leerdoelen bereikt:
- Student is in staat om de opgedane kennis, inzicht en vaardigheden van de leergang Professionele Vaardigheden uit jaar 1 en 2 toe te passen in nieuwe of onbekende omstandigheden binnen een bredere context en is zichtbaar in staat om deze kennis te integreren en met complexe materie om te gaan;
- Student heeft kennis en inzicht in het eigen normen- en waardenpatroon: student is in staat om de rol van het eigen normen- en waardenpatroon te onderkennen in zijn denken/handelen;
- Student heeft het vermogen de eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfsturend te plannen, uit te voeren en te evalueren vanuit een instelling die gericht is op levenslang leren;
- Student is in staat om zelfstandig, duidelijk en ondubbelzinnig mondeling of schriftelijk te communiceren over (juridische) vragen en problemen, informatie, ideeën, argumentatie en oplossingen. Student gebruikt hiertoe de meest geschikte argumentatie-, gespreks- en presentatietechnieken.
- Student begrijpt dat hij/zij als burger een plek inneemt in de maatschappij en is aantoonbaar in staat vaardigheden te ontwikkelen en toe te passen om als burger in de wereld te staan, zoals kritische vragen stellen, omgaan met informatietechnologie, omgaan met media en informatie, kritisch denkvermogen, besluitvorming, probleemoplossing, onderhandeling en persoonlijke en sociale verantwoordelijkheid.
Voorwaarden
NVT
Aanbevolen literatuur
NVT
- M.M.R. Theys