Vaardigheden Periode 4
Volledige vakbeschrijving
De training GZW1224 Het meten van (fysiologische en psychologische aspecten van) voeding en bewegen omvat een onderzoeksproject waarin je:
1. in de rol van onderzoeker met je team:
- een korte, kleine interventie gericht op het veranderen van voedings- of beweeggedrag opzet, uitvoert en evalueert;
- (fysiologische en psychologische aspecten van) voeding en bewegen meet;
- een kwantitatief pre-post evaluatieonderzoek uitvoert;
- een wetenschappelijke poster maakt;
2. in de rol van proefpersoon individueel:
- ervaart hoe het is om deel te nemen aan een pre-post evaluatieonderzoek;
- ervaart hoe het is om deel te nemen aan een voedings- of beweeginterventie;
3. wetenschappelijke artikelen kritisch leest (individueel); en
4. een wetenschappelijk verslag schrijft over het evaluatieonderzoek (individueel).
De training beslaat week 1 t/m 7 van het blok GZW1024. Het loopt parallel aan je onderwijsgroepen en colleges zodat je die kennis(bronnen) kan gebruiken.
Doelstellingen van dit vak
Deze training is een oefening in het zelfstandig opzetten en uitvoeren van een kwantitatief pre-post evaluatieonderzoek waarbij je (fysiologische en psychologische aspecten van) voeding en bewegen meet. In de training krijg je als student de rol van zowel onderzoeker als proefpersoon. Als onderzoeker maak je deel uit van een onderzoeksteam en ontwikkel je een voedings- of beweeginterventie die je bij proefpersonen evalueert in een kwantitatief pre-post evaluatieonderzoek. Het onderzoek en onderzoeksresultaten vormen de basis voor het schrijven van een individueel wetenschappelijk verslag. Ook maak je met je onderzoeksteam een poster voor een posterpresentatie die je individueel presenteert. Als proefpersoon ervaar je hoe het is om deel te nemen aan een wetenschappelijk pre-post evaluatieonderzoek; je neemt deel aan een voedings- of beweeginterventie en bijbehorende metingen. De training loopt parallel aan je onderwijsgroepen en colleges zodat je die kennis(bronnen) kan gebruiken.
Aanbevolen literatuur
Des Jarlais, D. C., Lyles, C., Crepaz, N., & the TREND Group (2004). Improving the reporting quality of nonrandomized evaluations of behavioral and public health interventions: The TREND statement. American Journal of Public Health, 94, 361-366. Hoffmann, T. C., Glasziou, P. P., Boutron, I., Milne, R., Perera, R., Moher, D., Altman, D. G., Barbour, V., Macdonald, H., Johnston, M., Lamb, S.E., Dixon-Woods, M., McCulloch, P., Wyatt, J. C., Chan, A. W., & Michie, S. (2014). Better reporting of interventions: template for intervention description and replication (TIDieR) checklist and guide. British Medical Journal, 348, g1687. Saunders, R. P., Evans, M. H., & Joshi, P. (2005). Developing a process-evaluation plan for assessing health promotion program implementation: a how-to-guide. Health Promotion Practice, 6, 134-147. Hiernaast kunnen bronnen uit blok GZW1024 en voorgaande blokken gebruikt worden, en andere relevante bronnen (aangereikte en zelf gezochte bronnen).