Farmacotherapeutische Vaardigheden Jaar 3
Volledige vakbeschrijving
In Nederland zijn meer dan 1.500 verschillende medicijnen op de markt waaruit een arts kan kiezen. Een arts maakt in zijn eigen praktijk gebruik van zo’n 50-150 medicijnen. Het is daarom belangrijk dat een geneeskunde student moet leren hoe, voor iedere individuele patiënt, in iedere levensfase, de meest optimale keuze uit deze lijst van medicijnen kan worden gemaakt.
De vakgroep Farmacologie & Toxicologie coördineert het onderwijs op dit gebied. In de bachelor fase wordt via het e-learning programma Pscribe (www.pscribe.nl) casuïstiek aangeboden waarbij de student via een WHO aanbevolen 6-stappen methode, getraind worden in het maken van keuzes en het voorschrijven van recepten. Met het maken deze zogenaamde formularia-opdrachten wordt de student geholpen met het opbouwen van een persoonlijk formularium, een set van medicijnen waar de arts vertrouwd mee is en het merendeel van zijn patiënten optimaal mee kan behandelen.
In jaar 3 kunnen studenten hun eigen casus over een voorschrijfprobleem inbrengen. Meestal is dit een patient die zij zelf hebben gezien op een patientpoli. Het is ook mogelijk dat studenten een eigen casus (bv uit de familie) inbrengen. Dan is het van belang dat dit met toestemming van de patient op anonieme wijze wordt uitgewerkt via dezelfde 6-step methode.
De onderwerpen moeten gerelateerd zijn aan medische problemen die besproken worden in de vier thematische clusters van jaar 3:
- circulatie en longen
- abdomen
- bewegingsapparaat
- psychomedische problemen
De top 100 van meest voorgeschreven medicijnen kan worden gevonden op www.gipdatabank.nl
Doelstellingen van dit vak
- leren voorschrijven van medicijnen via de 6-step methode
- schrijven van wetenschappelijk verantwoordelijke teksten over medicijnen
- opstellen van een recept