Samenwerking in de Zorg en Digitale Technologie
Volledige vakbeschrijving
De afgelopen jaren hebben e-health applicaties hun intrede gedaan binnen de gezondheidszorg. Echter, het implementeren van de technologische toepassingen in de zorg is complex, mede omdat hier veel stakeholders bij betrokken zijn. Daarom is het belangrijk goed te kunnen samenwerken met verschillende stakeholders en professionals uit andere disciplines, zeker voor ‘bruggenbouwers’ waartoe de DTZ-studenten worden opgeleid. Dit derdejaars specialisatieblok voor de richting DTZ binnen de bachelor Gezondheidswetenschappen richt zich daarom op kennis, inzicht en vaardigheden in interdisciplinair samenwerken tijdens de ontwikkeling, implementatie, evaluatie en valorisatie van digitale technologie in de zorg.
Het blok bestaat uit een deel A en een deel B. In deel A werken de studenten aan een real-life casus van een actueel zorgprobleem in een interprofessionele context. Na een verblijf van ruim een half jaar buiten het DTZ-programma (in de minor periode) worden in dit vierweeks blok de belangrijkste punten uit jaar twee met hun onderlinge samenhang kort opgefrist (blok DTZ2021, DTZ2022, DTZ2023, DTZ2024, DTZ2026). Het geleerde wordt vervolgens toegepast op een real-life casus in een interprofessionele context, waarin met diverse disciplines (zoals de ICT-er, de implementatiedeskundige, onderzoeker en de business developer) samengewerkt dient te worden.
In deel B schrijven de studenten hun onderzoeksvoorstel ter voorbereiding op de afstudeerscriptie (DTZ3026) met behulp van o.a. een training ‘schrijven van een onderzoeksopzet’. Studenten worden verdeeld in groepen, gelijk aan de indeling van de scriptiekringen.
Doelstellingen van dit vak
De B-GW student beschikt na het blok over kennis van en inzicht in:
- het belang van interprofessioneel samenwerken, factoren die hierop van invloed zijn en competenties die hiervoor nodig zijn evenals verschillende modellen voor interprofessioneel samenwerken;
- verschillende modellen voor digitale zorginnovatie en de onderlinge samenhang van de verschillende fasen van het innovatieproces;
- de rol van de verschillende stakeholders bij het ontwikkelen, implementeren, evalueren en valoriseren;
- verschillende ontwerpmethodieken, implementatietheorieën, evaluatiemethoden en tools om een businesscase te ontwikkelen die een rol spelen bij het innovatieproces;
- diverse kwalitatieve en kwantitatieve en onderzoeksdesigns om actuele problemen in de gezondheidszorg rondom digitale technologie te onderzoeken.
De B-GW student is na het blok in staat:
- om aan de hand van een praktijkcasus interdisciplinair een plan van aanpak op te stellen voor ontwerp, evaluatie, implementatie en valorisatie van digitale zorgtechnologie en hierbij gebruik te maken van methodes zoals design thinking, co-creatie, implementatiemodellen en tools om een businesscase te ontwikkelen;
- relevante wetgeving toe te passen en kritisch te evalueren vanuit verschillende disciplinaire achtergronden en opgedane kennis en ervaringen in te zetten in de samenwerking met professionals in de gezondheidszorg en ICT;
- een opzet te schrijven voor onderzoek binnen de gezondheidszorg rondom digitale technologie.
De B-GW student heeft na het blok een kritische houding ten opzichte van:
- het krachtenveld tussen verschillende stakeholders bij ontwikkeling, implementatie, evaluatie en valorisatie van digitale zorgtechnologie;
- het proces van interdisciplinair samenwerken;
- de ethische en juridische randvoorwaarden rondom de ontwikkeling en evaluatie van een digitale technologie;
- het proces van innovatie van digitale zorgtechnologie.
De B-GW student is na het blok in staat:
- zelfstandig en in teamverband op een heldere en correcte wijze te communiceren, discussiëren, presenteren en reflecteren;
- op een effectieve en professionele manier samen te werken in expert- en studieteams;
- te kunnen samenwerken en communiceren met vertegenwoordigers van diverse stakeholders die betrokken zijn bij de ontwikkeling van zorgtechnologieën;
- informatie, ideeën en oplossingen mondeling over te brengen aan een (breder) publiek.
De B-GW student is na het blok in staat:
- een houding aan te nemen die gericht is op samenwerking tussen betrokkenen uit de gezondheidszorg en ICT;
- samen te werken in (multidisciplinaire) teams in verschillende rollen en verschillende settings;
- een professionele houding aan te nemen in groepswerk.
Aanbevolen literatuur
- M.E.A.L. Kroese
- E. Miteniece