Zorg in de Praktijk
Volledige vakbeschrijving
De hoofddoelstelling van deze zorgstage is kennis maken met het toekomstig werkveld en praktijkervaring opdoen met zorgverlening. De structuur en organisatie van de zorgsector krijgt daarbij dus veel aandacht. Een belangrijke deeldoelstelling is Professioneel gedrag van de (toekomstige) arts, maar ook leren werken met zorgplannen als specifieke kennismaking met de klinische praktijk.
Voor aanvang van het blok is er een theoretische verdieping en vindt de voorbereiding op de stage plaats. Tijdens dit werkcollege komen zaken aan de orde als: Hoe moet ik me in de omgang met patiënten gedragen? Hoe dient het contact met patiënten te verlopen? Wat doe ik bij onverwachte incidenten? Ken ik mijn eigen competenties? Weet ik hoe ik mijn eigen grenzen moet duidelijk maken? Wat zijn mijn opvattingen, ideeën en denkbeelden over zorgaspecten en omgang met anderen? Hoe ga ik om met mezelf, met anderen en met patiënten? Wat is mijn geneigdheid tot handelen bij hulpvragen? Wat verwachten ze van me in deze stage? Wat mag ik van hen verwachten? Ook wordt uitgebreid aandacht besteed aan achtergrond, bedoeling en uitvoering van het ZIP-verslag.
Specifieke voorkennis wordt niet verwacht, wel een actieve participatie. Tijdens de ZIP-stage ga je 2 weken meelopen in een instelling voor ouderenzorg als assistent verzorgende. Je gaat onder begeleiding de patiënten verzorgen en daarbij handelingen verrichten in overleg met je werkbegeleider. Ook doe je mee aan andere afdelingsactiviteiten die zeer leerzaam zijn en dus van belang worden geacht in de ZIP-stage, zoals bijvoorbeeld overdrachtsmomenten, werkoverleg, intervisiemomenten, etc. Het is tevens de bedoeling dat je kennis maakt met het werk van andere disciplines (arts en paramedici).
FOET-elementen die je tijdens de ZIP-stage uit moet voeren, zijn: 1) Individueel ZIP-verslag bestaande uit een zorgplan en een casusverslag n.a.v. observatie van één specifieke patiënt/bewoner; 2) Twee fieldnotes n.a.v. 2 uitgewerkte verdiepingsthema’s; 3) Stageplekevaluatie: feedbackformulier over het functioneren op de werkvloer.
Doelstellingen van dit vak
1. Leren samenwerken in een zorgteam, met aandacht voor:
- Multidisciplinair denken en werken
- Functioneren als professional (in de rol van assistent verpleegkundige-ziekenverzorgende)
- Inzicht in de werkzaamheden van het verzorgende en verpleegkundig team
- Inzicht krijgen in de structuur en het functioneren van de zorgsector
- Reflectie over je rol als hulpverlener binnen het team
2. Leren contact maken met patiënten
- Empathie: inleven in de situatie en de gevolgen van de ziekte voor een patiënt
- Betrokkenheid: begrip tonen voor emoties van patiënten en/of naasten en daar op gepaste wijze mee om kunnen gaan
- Het patiënten perspectief: je verdiepen in de beleving van de patiënten met een zorgafhankelijke positie die (tijdelijk) in een instelling verblijven
3. Ontwikkeling professioneel gedrag als zorgverlener
- Omgang met collegae, patiënten en naasten
- Omgaan met feedback in je verzorgende rol en reflecteren op deze rol
- Reflecteren op je eigen gevoelens en die van patiënt bij de lichamelijke verzorging
- Inzicht krijgen hoe je zelf komt tot ‘leren in de praktijk’
- Omgaan met ‘critical incidents’
4. Methodisch werken
- Schrijven van ZIP-verslag met een multidisciplinair zorgplan en casusverslag
- Uitwerken van een aantal stage opdrachten
Aanbevolen literatuur
"Probleemgeorienteerd denken in de geriatrie" Een praktijkboek voor de opleiding en de kliniek M.G.M. Olde Rikkert e.a.; Uitgeverij De Tijdstroom
- J.M.H. Joosten