Participatie in de Gezondheidszorg (GEZP)
Volledige vakbeschrijving
In ons curriculum zijn 18 weken gereserveerd voor de Gezondheidszorgparticipatie (GEZP). Tijdens deze participatie functioneert de student als senior coassistent onder supervisie van een specialist. De stage kan in het Maastricht UMC+, in een van de geaffilieerde ziekenhuizen of instellingen of in de academische huisartspraktijken en in de sociale geneeskunde gevolgd worden. De supervisie op de werkplek wordt door een of meerdere vaste stafleden gedaan, die frequent contact heeft met de student. De student verblijft deze 18 weken binnen één afdeling/team en krijgt meer verantwoordelijkheid en op basis van gebleken geschiktheid meer patiëntenzorg onder zijn/haar hoede dan tijdens de reguliere co-schappen. De student is doorgaans ‘verantwoordelijk’ voor een aantal patiënten. Dit gegeven maakt dat de leerdoelen ‘beleid opstellen’, ‘consequenties van beleid volgen’ en ‘begeleiden van patiënten’ goed en uitgebreider tot hun recht komen. De GEZP vormt de afronding van het curriculum.
Doelstellingen van dit vak
De student is in staat de informatie uit anamnese en lichamelijk onderzoek of de beschikbare populatie-informatie te integreren tot een differentiaaldiagnose en te komen tot een voorstel voor een beleidsplan (diagnostiek, behandeling, preventie, gezondheidsbevordering) en te bespreken met de supervisorde student is in staat om samen met de patiënt en diens naasten, met oog voor diversiteit en contextuele factoren, en in samenspraak met de supervisor, behandeldoelen op te stellen dat aansluit bij de wensen en doelen van de patiënt (gezamenlijke besluitvorming)de student is in staat eigen grenzen en mogelijkheden kritisch te analyseren en vast te stellen en daarop te handelen.Student is in staat om bij acute medische problemen adequaat handelend op te treden (waaronder toepassen basale eerste hulp, inclusief reanimatie) Student is in staat om met collega (zorg)professionals of andere instanties een professionele relatie op te bouwen en te onderhouden, op basis van wederzijds begrip, vertrouwen en empathie; doeltreffend te communiceren met andere zorgverleners in woord, geschrift en elektronisch, over de aan de student toevertrouwde patiëntenzorg, met respect voor privacy en rekening houdend met wettelijke vereisten.Student is in staat om onder tijdsdruk kwalitatief goed werk af te leveren t.b.v. de patiëntenzorgStudent is in staat om ethische principes voor onderzoek te identificeren en principes van wetenschappelijke integriteit te hanterenStudent is in staat om zich gepast professioneel te gedragen conform de ethische waarden en normen van de medische beroepsgroep en maatschappelijke aspecten (eerlijk, integer, empathisch, bescheiden, dienstbaar, respectvol met aandacht voor diversiteit (biologische en contextuele verschillen) en vertrouwelijkheid)Student is in staat om een eigen standpunt in te nemen en kan omgaan met onzekerheid en dilemma’s. Student toont veerkracht, flexibiliteit en aanpassingsvermogen.
Aanbevolen literatuur
it is per vakgebied/discipline verschillend en wordt op de werkplek aangegeven.