Vaardigheden Periode 2
Volledige vakbeschrijving
De vaardigheden bestaan uit een laboratoriumpracticum ‘Microbiële veiligheid en gezondheid’ en de training ‘Communicatievaardigheden’ (bestaande uit twee deeltrainingen).De training bestaat uit vijf bijeenkomsten. In de eerste bijeenkomst ligt het accent op het leven van iemand met een chronische ziekte; studenten worden zich bewust van hun eigen houding en die van anderen tegenover mensen met een chronische ziekte of beperking. Daarnaast wordt in de eerste bijeenkomst al gestart met het oefenen van gespreksvaardigheden. Tussen de vierde en de vijfde bijeenkomst houden studenten een vraaggesprek met een chronische zieke over de gevolgen van de ziekte op het dagelijks leven. Tenslotte presenteren studenten de resultaten van het vraaggesprek en reflecteren ze op hun gespreksvaardigheden.‘Houden van een vraaggesprek met een chronisch zieke’In vrijwel iedere functie zul je later een presentatie moeten geven. Tijdens de bijeenkomsten kun je oefenen met presenteren en worden tips gegeven hoe je je goed kunt voorbereiden en de zenuwen te lijf kunt gaan.Training ‘Communicatievaardigheden’ ‘Presenteren’ Microben zijn organismen die belangrijke functies vervullen, waaronder de bescherming van ons lichaam. Het op de juiste manier wassen van de handen kan veel problemen voorkomen. Op de handen leven namelijk ook vele micro-organismen. De meeste zijn onschadelijk en zelfs nuttig, maar soms kunnen ze ziekten veroorzaken. Hoewel al jaren bekend is dat handenwassen belangrijk is in het voorkomen van besmettingen is dit nog steeds een punt van aandacht. In dit practicum wordt onderzocht welke micro-organismen we kunnen vinden op onze handen. Tijdens het practicum ga je bacteriën kweken op een voedingsbodem. De eerste bijeenkomst worden de bacteriën ingezet, onderzoeken we het effect van handen wassen en bestaat de mogelijkheid om te onderzoeken hoe “schoon” ons eigen (studenten)huis is. Bij de tweede bijeenkomst, ongeveer 1 week later, kunnen we zien hoe effectief handenwassen is tegen bacteriën.Practicum ‘Microbiële veiligheid en gezondheid‘
Doelstellingen van dit vak
Kennis en inzichtDe student beschikt na het volgen van het blok over de kennis van en inzicht in:
- Basiskennis van microbiologie (pathogene organismen) en immunologie (aangeboren en specifieke immuunsystemen, verschillende verdedigingslinies, welke cellen en weefsels spelen een rol).
- De wijze waarop individuen, hun naaste omgeving en de samenleving als geheel met gezondheid en ziekte kunnen omgaan.
- Welke echelons in de zorg betrokken zijn bij de behandeling en begeleiding van patiënten met een chronische ziekte en hoe deze echelons met elkaar en patiënten communiceren.
Toepassen kennis en inzichtDe student heeft na het volgen van het blok inzicht op:
- Op de wijzen waarop individuen, hun naaste omgeving en de samenleving als geheel met gezondheid en ziekte kunnen omgaan.
- Op de wijzen waarop zorg voor gezondheid en ziekte thuis en elders kan plaatsvinden.
Oordeelsvorming
- De student kan zich verplaatsen in mensen met een beperking/handicap en de problemen die zij ervaren in onze samenleving.
Communicatie
- De student is na het blok in staat:
- Verbale en non-verbale communicatievaardigheden toe te passen in een vraaggesprek.
- Te reflecteren op eigen gespreksvaardigheden.
- Mondeling te rapporteren over de bevindingen uit zijn/haar zelfstudie.
- Om de eigen bijdrage aan het groepswerk op adequate wijze te beschrijven.
Aanbevolen literatuur
Adriaansen, M. & Caris, J. (2011, 3e druk). Elementaire sociale vaardigheden. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. (hoofdstukken 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8)of: Meer, van K., Neijenhof, van J. & Bouwens, M. (2001, tweede druk). Elementaire sociale vaardigheden. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. (hoofdstukken 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8) Oomkes F. & Garner A. (2011). Communiceren. Contact maken, houden en verdiepen. Den Haag: Boom Lemma uitgevers. (hoofdstukken 3, 4, en 5)