De Arena van Gezondheidswetenschappers
Volledige vakbeschrijving
Omdat wetenschap een kritisch domein is, horen controverses bij de wetenschap. Wetenschappelijke debatten zijn als het ware een arena waarin onderzoekers die verschillende ideeën hebben over gezondheidswetenschappelijke kwesties, met elkaar in discussie gaan. Ze debatteren bijvoorbeeld over betekenis en relevantie van onderzoek, de redenering achter theoretische uitgangspunten, de validiteit gekozen methodieken, de betekenis en toepassing van concepten, wetenschapsethiek etc.
Studenten bereiden in groepjes een debat voor over controverses rond een bepaald thema. In het debat laten ze zien hoe de verschillende controverses eruit zien en hoe verschillende kanten kunnen worden beargumenteerd. Door het voorbereiden en voeren van een debat, leer je controverses te begrijpen, te analyseren en er op te reflecteren met de filosofische kennis die je gedurende de FiA-leerlijn hebt opgedaan. Ook leer je hoe je om kunt gaan met verschillen in perspectieven door ze constructief te bespreken. Omdat je het debat samen voorbereid, doe je ook specifiek inhoudelijke en praktische ervaring op met samenwerking, redactiewerkzaamheden, en zorgvuldige formulering van kritiek op andermans argumenten in discussies over gezondheidswetenschappen.
Doelstellingen van dit vak
- Inzicht verkrijgen in controverses in je vakgebied.
- Inzicht in de betekenis van het proces van wetenschappelijke discussies.
- Kunnen analyseren van een controverse in je vakgebied.
- Kunnen voorbereiden van een debat, met argumenten op basis van wetenschappelijke bronnen.
- Kunnen formuleren van een eigen wetenschappelijke en normatieve positie in die controverse.
- Kunnen voeren van een debat.
- Kunnen reageren op kritiek en reflecteren op discussies.
- Met een groep zelfstandig kunnen samenwerken en een product kunnen maken.