Vaardigheden Planmatige Gezondheidsbevordering
Volledige vakbeschrijving
Bij het vaardigheidsonderwijs ligt de nadruk op de volgende twee onderdelen:
De training ‘Feedback’:
We staan in deze training stil bij twee vaardigheden: feedback geven en erop reageren. Beiden zijn essentiële vaardigheden voor zowel je professionele, als je alledaagse leven en het is daarom van groot belang om deze te ontwikkelen. De training is gericht op het leren geven en ontvangen van feedback – zowel mondeling als schriftelijk. De training wordt direct gekoppeld aan twee opdrachten in het projectonderwijs. Je schrijft namelijk een feedbackverslag waarin je schriftelijk feedback geeft op het werk van een ander team, en je reageert in een zogenaamde ‘rebuttal’ brief op feedback die jouw team ontvangt van je projectdocent en van een ander team. Tenslotte oefen je in het eindsymposium met het geven en ontvangen van mondelinge feedback.
De training 'Samenwerkingsvaardigheden':
Daarnaast staan we in dit blok stil bij een andere belangrijke vaardigheid voor zowel je professionele, als je alledaagse leven – namelijk samenwerken. Ook in dit blok zul je veel samenwerken, met name tijdens het projectonderwijs waar jullie samen opdrachten uitvoeren en een groepsverslag schrijven. Er is hierbij 1 punt dat voor iedereen geldt: iedereen is verantwoordelijk voor de totstandkoming van dit eindproduct. Wanneer je samenwerkt binnen een team, zijn er verschillende rollen die de teamleden op zich kunnen nemen. Deze vaardigheidstraining gaat hier dieper op in: Welke rollen zijn er in een team, welke rol ben jij geneigd aan te nemen en welke rol zou je meer op je willen nemen? Tijdens het projectonderwijs reflecteer je regelmatig op de samenwerking, evalueer je deze en oefen je met de verschillende teamrollen. De uitkomsten hiervan beschrijf je in een reflectieverslag.
Wanneer je schriftelijk feedback ontvangt, kun je bijvoorbeeld niet altijd vragenom verduidelijking. En wanneer je van meerdere mensen feedback krijgt, kan dieook wel eens tegenstrijdig zijn. Je moet dan een goede afweging maken hoe jehierop reageert en wat je ermee doet. De training is gericht op het leren geven enontvangen van feedback – zowel mondeling als schriftelijk. De training wordtdirect gekoppeld aan twee opdrachten in het projectonderwijs. Je schrijft namelijkeen feedbackverslag waarin je schriftelijk feedback geeft op het werk van eenander team, en je reageert in een zogenaamde ‘rebuttal’ brief op feedback diejouw team ontvangt van je projectdocent en van een ander team. Tenslotte oefenje in het eindsymposium met het geven en ontvangen van mondelinge feedback
Doelstellingen van dit vak
Kennis en inzicht
De B-GW student beschikt na het blok over kennis van en inzicht in:
- Instanties die een rol spelen in het werkveld van Gezondheidsbevordering en de problemen waar zij in praktijk tegenaan lopen.
Oordeelsvorming
De B-GW student heeft na het blok een kritische houding ten opzichte van:
- Het beoordelen van ontvangen feedback en daar adequaat op te kunnen reageren
Communicatie
De B-GW student is na het blok in staat:
- Ideeën, informatie en oplossingen ten aanzien van de stappen van planmatige gezondheidsbevordering over te brengen op medestudenten en inhoudsdeskundigen;
- Verschillende rollen aan te nemen in een team, inclusief leiding geven aan een groepje medestudenten en verantwoording nemen voor het groepsproduct;
- Op een duidelijke en constructieve manier feedback te geven, en adequaat te reageren op feedback.
De B-GW student heeft na het blok:Studiehouding en leervaardigheden
- De vaardigheid en motivatie om met een team medestudenten op zoek te gaan naar informatie die nodig is om een voorgelegd praktijkprobleem in het kader van planmatige gezondheidsbevordering te analyseren en op te lossen;
- Kennis over het belang van goede samenwerking in teams;
- De vaardigheid om binnen een team zijn/haar verwachtingen met betrekking tot het eigen functioneren, als mede het functioneren van teamgenoten te inventariseren, te monitoren en hierop te reflecteren
Aanbevolen literatuur
• Brug, J., Van Assema, P., Lechner, L. (2016). Gezondheidsvoorlichting en Gedragsverandering. Een planmatige aanpak. Assen: Van Gorcum. Hoofdstuk 1 t/m 7 en 9. • Detels, R., Beaglehole, R., Lansang, M.A. & Gulliford, M. (2009) Oxford Textbook of Public Health. Oxford: Oxford University Press. Hoofdstukken 2.3, 7.3.