Psychodiagnostiek bij kinderen en adolescenten
Volledige vakbeschrijving
De training biedt studenten de mogelijkheid om vaardigheden op te doen die vereist zijn voor het psychodiagnostisch testen van kinderen en jeugdigen. In de training wordt aandacht besteed aan het kennis nemen van verschillende diagnostische testmiddelen en aan het gebruiken daarvan. Hierbij gaat het om het kunnen beoordelen van de meest geschikte diagnostische tests gegeven een bepaalde casus. Met enkele diagnostische tests en vragenlijsten zal geoefend worden in een gesimuleerde testsituatie. Verder wordt aandacht besteed aan het beoordelen, interpreteren en beschrijven van testresultaten in een schriftelijke rapportage. Aan de hand van een casus zal de diagnostische cyclus doorlopen worden, studenten beschrijven dit in een casusrapport.
De training is gericht op psychodiagnostiek bij kinderen en jeugdigen. In deze training staan uiteenlopende diagnostische vaardigheden met kinderen en jeugdigen centraal.
De eindbeoordeling voor deze module is pass of fail – en geen cijfer tussen 0,0 en 10,0”
Doelstellingen van dit vak
Knowledge and understanding
Het doel van dit blok is studenten kennis en inzicht bij te brengen op het gebied van ontwikkelingsstoornissen. Na afloop van de training dienen studenten kennis te hebben van:
Applied knowledge and insight
- het selecteren en toepassen van de juiste diagnostische instrumenten;
- het toepassen van handelingsgerichte diagnostiek op casusniveau;
- inzicht in begeleidings- en behandelingsvormen bij kinderen en jeugdigen.
Making judgments
- het kritisch beoordelen van theorieën en modellen op het gebied van ontwikkelingsstoornissen;
- het kritisch beoordelen van literatuur en onderzoeksdata;
- het kritisch beoordelen van de diagnostische cyclus op casusniveau.
Communication Skills
- invoegen met kinderen en jeugdigen en hun ouders;
- het (mondeling) rapporteren aan kinderen/jeugdigen en hun ouders van het diagnostische proces.