Beeldvormende Technieken
Volledige vakbeschrijving
De blokoverschrijdende module 'beeldvormende technieken' bestaat uit 5 symposia, en een afsluitende schrijfopdracht. In de symposia worden de belangrijkste radiologische en nucleair geneeskundige onderzoeken behandeld, waaronder de Rontgenfoto, CT, echografie, MRI, en in samenwerking met de afdeling maag-darm-leverziekten ook endoscopie. In de symposia wordt de onderliggende fysica (hoe komt een beeld tot stand), alsook de klinische toepassing aan bod. Er wordt ingegaan op de voor- en nadelen van de verschillende beeldvormende technieken en aan de hand van voorbeelden wordt inzicht gegeven in welk onderzoek geschikt is voor een specifiek orgaan / orgaansysteem of specifieke ziekte. Daarnaast wordt stil gestaan bij enkele basale klinisch epidemiologische begrippen zoals sensitiviteit en specificiteit, omdat de keuze van een bepaald onderzoek mede hiervan afhankelijk is. De module wordt afgesloten met een schrijfopdracht waarin de student een ziektebeeld en twee verschillende technieken toebedeeld krijgt, waarbij hij de twee technieken door middel van literatuuronderzoek moet vergelijken aan de hand van klinisch epidemiologische gegevens en andere kenmerken zoals de belasting voor de patient (invasief, straling, enz.) en bijvoorbeeld kosten.
Doelstellingen van dit vak
Symposia
- Kennis van de fysische achtergrond van de verschillende beeldvormende technieken.
- Kennis over de klinische toepassing van de verschillende beeldvormende technieken.
- Kennis over de verschillen tussen de technieken met betrekking tot: Sensitiviteit en specificiteit voor verschillende ziektebeelden en organen / orgaansystemen, (potentieel) schadelijke effecten van de technieken voor een patient, beschikbaarheid, kosten en andere aspecten.
- Kennismaking met de toepassing van radiologie en nucleaire geneeskunde in het diagnostische en therapeutische traject aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Schrijfopdracht
- Leren uitvoeren van literatuuronderzoek.
- Leren omgaan met beschikbare digitale databases (PubMed).
- Kritisch beoordelen van literatuur, en beargumenteerde keuze kunnen maken voor een bepaalde techniek.
- Leren schrijven binnen een dwingen kader, zoals in wetenschappelijke literatuur vereist wordt (opbouw, aantal woorden, opmaak, referenties, enz).