Kwalitatief Onderzoek
Volledige vakbeschrijving
In deze training maken studenten kennis met kwalitatief onderzoek. Ze gaan in groepjes van 5-7 samenwerken aan een onderzoek met als thema ‘Het geleefde lichaam’. In de training wordt het hele onderzoekstraject van kwalitatief onderzoek doorlopen: studenten schrijven een onderzoeksopzet, voeren dat onderzoek uit en doen verslag van het onderzoek. Kwalitatief onderzoek heeft een narratief karakter en richt zich op processen van ‘betekenisgeving’.
In deel 1 van de training wordt gewerkt aan de opzet van het kwalitatieve onderzoek. Allereerst formuleren studenten een probleemstelling, waarbij ze op een wetenschappelijke manier de achtergrond en de relevantie ervan beschrijven. Vervolgens onderzoeken studenten op welke manier ze hun probleem het beste kunnen aanpakken, met andere woorden welke theoretische bril ze moeten opzetten om naar het probleem te kijken. Vanuit de probleemstelling en de theorie stellen ze daarna een onderzoeksvraag op. De theoretische concepten worden geoperationaliseerd; hetgeen resulteert in een semigestructureerde vragenlijst: een lijst met gespreksthema’s, met bij elk thema een aantal kernvragen.
In deel 2 & 3 van de training wordt het kwalitatieve onderzoek uitgevoerd. Allereerst nemen de studenten interviews af, maken transcripten van deze interviews en doen schriftelijk verslag van het interviewproces. Daarna worden de afgenomen interviews geanalyseerd. Het eindwerk bestaat uit een complete onderzoeksrapportage.
In de training nemen presentatie- en schrijfvaardigheid een belangrijke plaats in. Studenten worden bij het verwerven van deze vaardigheden begeleid door de docent. Ook wordt in de training veel aandacht besteed aan samenwerken.
Doelstellingen van dit vak
Kennis en inzicht in de manier waarop kwalitatief onderzoek wordt opgezet en uitgevoerd, en in de manier waarop een onderzoeksopzet en onderzoeksrapportage wordt geschreven.
Toepassing van kennis en inzicht: uitwerken van een probleemstelling, operationaliseren van theoretische concepten, data verzamelen, data analyseren, conclusies trekken.
In staat zijn een kritisch oordeel te vormen over de karakteristieken van kwalitatief onderzoek.
In staat zijn uit te leggen wat kwalitatief onderzoek inhoudt en hoe het wordt uitgevoerd.