Critical Appraisal of a Topic Jaar 3
Volledige vakbeschrijving
Evidence Based Medicine (EBM) is één van de pijlen op de boog van de zorgverlener in de richting van een optimale zorgverlening. Het is een hulpmiddel ter ondersteuning van klinische beslissingen.
In het kader van de leerlijn CAT wordt van studenten gevraagd om naar aanleiding van een patiëntcontact uit de praktijk (onderwijspoli) een klinische vraag te formuleren en te beantwoorden, waarin een dilemma met betrekking tot de zorg voor die specifieke patiënt centraal staat. In de achtereenvolgende clusters van jaar 3 komen hierbij de methodologische thema’s Diagnostiek, Prognostiek, Therapie en Follow-up aan de orde. Op basis van de klinische vraag wordt een systematische literatuur search gedaan, waarbij de op dit moment voor handen zijnde “best evidence” moet worden gezocht, om het antwoord op de klinische vraag wetenschappelijk te kunnen onderbouwen en terug te vertalen naar de patiënt. In de eerste 3 periodes van 10 weken maken studenten zowel een groepsopdracht (multi-CAT) als een individuele opdracht (solo-CAT); in cluster 4 alleen een multi-CAT. De multi-CATs wordt gepresenteerd en nabesproken in de onderwijsgroep en de studenten ontvangen zowel mondelinge als schriftelijke feedback. Elke solo-CAT wordt beoordeeld volgens vooraf vastgestelde criteria; de eindbeoordeling komt vervolgens tot stand middels een combinatietabel.
Doelstellingen van dit vak
Door middel van de CAT training worden geneeskundestudenten opgeleid tot kritische consumenten van wetenschappelijke onderzoeksresultaten, die van belang zijn voor de directe patiëntenzorg. Daarnaast wordt middels het CAT onderwijs kennis vergroot over de epidemiologische achtergrond van wetenschappelijk onderzoek, betreffende deze vier methodologische invalshoeken Diagnostiek, Prognose, Therapie en Follow-up. Tegelijkertijd worden tijdens practica vaardigheden getraind als; het schrijven van een goede patiëntpresentatie, formuleren van een beantwoordbare klinische vraag, systematisch literatuur zoeken, kritisch beoordelen van een wetenschappelijk artikel, wegen van evidence en toepassen van evidence op de patiënt en het formuleren van een wetenschappelijk onderbouwd antwoord bij een klinische vraag.