Gezondheid, Voeding en Bewegen
Volledige vakbeschrijving
Als er íets is wat een sterke invloed op onze gezondheid heeft, dan is het wel wat en hoeveel we eten. Daarnaast speelt de mate waarin we bewegen een belangrijke rol. Op het eerste gezicht lijkt het dat eten en bewegen gedragingen zijn die we volledig zelf in de hand hebben. Mocht het nodig zijn om minder en gezonder te gaan eten en om meer te gaan bewegen, dan doen we dat toch gewoon? Of is dit te simpel gezegd? In dit blok ga je dat zelf ondervinden! Ook zal je ontdekken dat eten en bewegen door veel verschillende factoren worden beïnvloed, en dat kennis over al die factoren nodig is om gedrag en gezondheid te veranderen. Je maakt niet alleen kennis met de biologische en psychologische mechanismen achter voeding en bewegen (wist je dat sommige van die mechanismen slimme aanpassingen zijn op een omgeving waarin zoet en vet voedsel schaars zijn?), maar ook met de rol van cultuur, leefomgeving en de voedingsindustrie. Daarnaast besteden we specifieke aandacht aan voeding en bewegen bij kinderen, adolescenten, volwassenen, en ouderen. Rekening houdend met al die verschillende factoren bedenk je aan het einde van het blok hoe je een programma kunt ontwikkelen om gezond eet- en beweeggedrag te stimuleren bij studenten of medewerkers van de Universiteit Maastricht.
Doelstellingen van dit vak
De student beschikt na het blok over kennis van en inzicht in:
- De wijze waarop voeding en bewegen bijdragen aan gezondheid en welzijn en het voorkomen van psychische en somatische ziekten.
- Wat gezond eten en bewegen is in verschillende levensfasen en de mate waarin daaraan wordt voldaan door verschillende bevolkingsgroepen.
- De evolutie van uniek menselijke biologische en psychologische aanpassingen met betrekking tot voeding en bewegen, en de wijze waarop deze aanpassingen in een door mensen geproduceerde fysieke, sociale, en culturele omgeving voor gezondheidsproblemen kunnen zorgen.
- De biologische en fysiologische mechanismen verbonden met voeding en bewegen, onder andere met betrekking tot stofwisseling, spijsvertering, obesitas en inspanningsfysiologie.
- De psychologische mechanismen verbonden met voeding en bewegen, waaronder de rol van motivatie, zelfcontrole, perceptie, leren, gewoonte- en attitudevorming, en sociale beïnvloeding.
- De invloed van de fysieke, sociale, economische en politieke omgeving op voeding en bewegen.
- Een aantal mogelijkheden om gezond eten en bewegen te bevorderen bij verschillende bevolkingsgroepen waaronder ook jongeren en ouderen op basis van kennis over biologische en psychologische mechanismen, en omgevingsinvloeden op gedrag.
- De wijze waarop voedings- en beweeggedrag kan worden gemeten.
De student is na het blok in staat om:
- Met behulp van de geïntroduceerde theorieën en modellen, vraagstukken rondom voeding en bewegen te kunnen analyseren en op te lossen.
- In groepsverband en onder begeleiding een voorstel te doen om voeding, bewegen en onderliggende factoren adequaat te kunnen meten bij een specifieke doelgroep.
- In groepsverband en onder begeleiding een klein onderzoek naar voeding en/of bewegen op te zetten en uit te voeren.
- Relevante onderwerpen betreffende kennis en beleid rondom voeding en beweging te verbinden met het praktijkveld.
- Een advies te geven over gezonde voeding en bewegen.