Wetenschapsparticipatie (WESP)
Volledige vakbeschrijving
Om studenten voor te bereiden op het zelfstandig verrichten van wetenschappelijk onderzoek wordt in de masterfase ook de Wetenschapsparticipatie (WESP) aangeboden. De WESP duurt vanaf start september 2020 20 weken.
Hierbij komen dan een voorbereidingswerkgroep 3 maanden voor de start van de WESP: in deze voorbereidende werkgroep wordt per groep studenten ingegaan over manier van opbouw van een wesp protocol; De docent is een van de leden van de PG groep WESP/GEZP. Na 10 wk volgt een tweede bijeenkomst waarbij peerreview en feedback van de docent besproken wordt alvorens het onderzoeksvoorstel via Epass wordt aangeboden ter goedkeuring. Bij het begin van de WESP stage is er een voorweek en aan het eind van de 20 wk is er een eindweek met verschillende docenten; dit om alle aspecten van het uitvoeren van wetenschap te bespreken en onderbouwen. Van de opzet van een onderzoeksprotocol tot en met de presentatie van de gegevens in een wetenschappelijke postersessie aan je medegroepsgenoten en beoordeling van je thesisverslag.
Deze participatie valt onder de verantwoordelijkheid van een gepromoveerd staflid die in dienst is bij Maastricht UMC+/FHML of bij een van de geaffilieerde ziekenhuizen. Het staflid is de beoordelaar van de thesis; daarnaast kan de thesis worden beoordeeld door een lid van de participatie GEZP/WESP. De participatie kan ook plaatsvinden in het buitenland bij een faculteit waar een van onze stafleden mee samenwerkt.
We wensen jullie veel plezier en succes met de WESP stage
Doelstellingen van dit vak
Student leert zelfstandig te opereren in het wetenschappelijk onderzoek:
- de student is in staat een goede probleemstelling te formuleren
- de student is in staat een hypothese op te stellen en daarbij een passende methode te kiezen (design) om deze hypothese te toetsen.
- de student is in staat om onder supervisie gegevens voor wetenschappelijk onderzoek te verzamelen en te analyseren
- De student is in staat verkregen resultaten te analyseren, interpreteren en hieraan conclusies te verbinden. Student is in staat om een eigen standpunt in te nemen en kan omgaan met onzekerheid en dilemma’s. Student toont veerkracht, flexibiliteit en aanpassingsvermogen.
- De student is in staat om, onder supervisie, de ethische principes voor onderzoek te identificeren en te beoordelen wanneer medisch ethische toetsing aangevraagd dient te worden voor onderzoek met proefpersonen. Tevens kan de student de rechten van individuele patiënten binnen medisch onderzoek bewaken.
- De student is in staat de principes van wetenschappelijke integriteit te hanteren.
- De student is in staat zowel schriftelijk als mondeling verslag te doen van het eigen onderzoek en dit te presenteren aan professionals en leken, waarbij achtergrond, methodologie, resultaten, discussie, conclusie en referenties aan bod komen
- De student is in staat op een doeltreffende wijze een bijdrage te leveren aan (interprofessionele) teams op het gebied van patiëntenzorg, onderwijs en onderzoek, hierbij de mening van andere teamleden te accepteren, te overwegen en te respecteren; tevens is deze in staat tijdig hulp te vragen om samenwerking te verbeteren.
- De student is in staat om de eigen werkzaamheden adequaat te organiseren en prioriteiten te stellen, ook onder tijdsdruk.
Aanbevolen literatuur
Dit is afhankelijk van het onderwerp waarbij een literatuur studie onderdeel vormt van de voorbereiding van het opstellen van het protocol