Practicum: Persoonlijkheidsdiagnostiek
Volledige vakbeschrijving
Het doel van dit practicum is kennismaken met de persoonlijkheidsdiagnostische methodes die in het trait-paradigma worden gebruikt. Het trait-paradigma is een van de meest populaire paradigma’s binnen persoonlijkheidsonderzoek en persoonlijkheidsdiagnostiek in de praktijk. Het doel van het practicum is dat studenten een persoonlijkheidsverslag over een persoon schrijven die zij goed kennen. Deze persoon dient dan een persoonlijkheidsvragenlijst in te vullen. Gelijktijdig vullen studenten een observer-persoonlijkheidsvragenlijst in over deze persoon. Studenten leren hoe de gegevens worden verwerkt en hoe T-waarden berekend kunnen worden. Gebaseerd op deze informatie gaan studenten vervolgens een verslag schrijven waarin zij de resultaten op een manier beschrijven die in overeenstemming is met persoonlijkheidsonderzoek, maar ook voor academische niet-psychologen zoals artsen, juristen, sociaal werkers of leraren begrijpelijk is.
De eindbeoordeling voor deze module is een cijfer tussen 0,0 en 10,0.
Doelstellingen van dit vak
Studenten zijn in staat:
- diagnostische methoden ten aanzien van persoonlijkheid uit te leggen, die gebruikt worden in ‘trait/multivariate’ paradigma’s;
- persoonlijkheidsdiagnostiek uit te voeren, dat wil zeggen om persoonkheidsvragenlijsten en observer-rapportages (zelf- en observer-rapportages van persoonlijkheid) af te nemen en te interpreteren;
- persoonlijkheidsscores (T-waarden, Z-scores) te berekenen;
- de resultaten van een persoonlijkheidsonderzoek te rapporteren in een formeel verslag.
- L.K. Goller