Onderzoekspracticum
Volledige vakbeschrijving
Dit onderzoekspracticum beslaat een periode van 12 weken waarin studenten in kleine groepen onder begeleiding van een onderzoeker de verschillende stappen van de empirische cyclus doorlopen. Het onderzoekspracticum wordt afgesloten met een symposium waarbij het onderzoek gepresenteerd wordt in de vorm van een lezing of poster.
De globale structuur van deze periode is:
Week 1 t/m 4: bestudering van literatuur, formulering van de onderzoeksvraag en hypothese, vaststellen van het onderzoeksdesign en de statistische analyse. Het onderzoeksprotocol wordt geschreven en ter goedkeuring ingediend bij de Ethical Research Committee Psychology and Neuroscience (ERCPN). Na het verkrijgen van goedkeuring van de ERCPN worden proefpersonen geworven. Er wordt gestart met het schrijven van het onderzoeksverslag (inleiding en methode);
Week 5 t/m 8: dataverwerving en doorschrijven aan het onderzoeksverslag;
Week 7 - 8: data-analyse, terugkoppeling naar onderzoeksvraag en interpretatie van de data;
Week 9-10: schrijven van het onderzoeksverslag in het Engels (bestaande uit: inleiding, methode, resultaten en discussie volgens het APA-format van een wetenschappelijk artikel);
Week 11: Studenten geven feedback op elkaars onderzoeksverslag;
Week 12: Verwerken van deze feedback en afmaken van het definitieve verslag. Presentatie van bevindingen op het afsluitende symposium, in de vorm van een poster of een lezing.
In colleges wordt aandacht besteed aan relevante thema’s, zoals welke verschillende designs en onderzoeksmethoden er zijn, ethiek van onderzoek en hoe artikelen gelezen, geschreven en besproken kunnen worden. Er zal ook literatuur beschikbaar zijn over deze thema’s. Verder zal er ook aandacht worden besteed aan het populariseren van wetenschappelijke bevindingen door middel van het schrijven van een onderzoeksblog. Ook ontvangen de studenten meerdere mini-workshops over het geven van presentaties, het schrijven van reviews, en statistiek.
Bij deze module hoort het volgende practicum: Student Psychologie Symposium
De eindbeoordeling voor deze module is een cijfer tussen 0,0 en 10,0.
Doelstellingen van dit vak
Studenten:
- kunnen aangeven wat het verschil is tussen wetenschap en gezond verstand;
- begrijpen de ethische richtlijnen gebruikt bij wetenschappelijk onderzoek in de psychologie;
- kunnen verschillende onderzoeksdesigns onderscheiden en vergelijken;
- kunnen de empirische cyclus van onderzoek uitleggen en toepassen;
- kunnen een bepaald onderwerp theoretisch onderbouwen en een onderzoeksvraag opstellen op basis van eerder verworven theoretische kennis;
- kunnen een onderzoeksvraag vertalen in hypotheses;
- kunnen een geschikt ‘design’ opstellen om een specifieke hypothese te onderzoeken (dwz. de operationalisatie van hypotheses);
- kunnen een kwantitatief onderzoek bedenken geschikt om een onderzoekshypothese correct te toetsen;
- kunnen op een adequate wijze onderzoeksdata verzamelen en analyseren;
- kunnen onderzoeksresultaten interpreteren en bediscussiëren, waarbij ze terug verwijzen naar de theorieën en hypotheses;
- kunnen onderzoek vertalen naar een in het Engels geschreven wetenschappelijk artikel, waarbij de APA richtlijnen toegepast worden;
- kunnen onderzoek helder presenteren, middels een presentatie of een poster (zie PSY2106);
- kunnen evalueren wat er allemaal mis is gegaan tijdens het onderzoek en waarom.
Voorwaarden
‘Statistiek I’ en ‘Methoden en Technieken’.
- S.T.L. Houben