Portfoliotentamen Jaar 2
Volledige vakbeschrijving
In jaar 2 wordt gewerkt aan een verdere ontwikkeling van de kwaliteit van de analyses op de ervaringskaarten. Bovendien wordt de brug naar competentie denken geslagen. Ervaringen worden in verband gebracht met de competenties van de arts zoals beschreven in het Raamplan Artsenopleiding 2009/2020. Aan de hand van de competentiekaarten zoeken studenten patronen in hun studieresultaten, ervaringen en feedback, en worden systematische sterkte-zwakteanalyses gemaakt. Vanuit deze analyses worden eigen leerdoelen geformuleerd.
Binnen de context van het portfolio wordt de ontwikkeling van specifieke kennis en vaardigheden begeleid en beoordeeld door inhoudsdeskundige vakdocenten. Hun beoordelingen en feedback dienen in de vorm van bewijsmateriaal als input voor het portfolio.
Iedere student heeft in jaar 2 minimaal drie keer contact met de mentor om zijn/haar ontwikkeling te bespreken aan de hand van het portfolio. Deze contacten zijn als volgt opgebouwd:Onder leiding van de mentor maakt de student analyses van deze input en stelt leerdoelen op.
Het eerste contact (blok 2.2) is een individueel contact. Vóór dit gesprek heeft de student feedback op het portfolio gekregen van zowel de eigen mentor als een andere mentor. In het gesprek komen de balans studie – privé, de studievoortgang en de ontvangen feedback aan de orde.
Het tweede contact (blok 2.4) vindt plaats in de mentorgroep. Dit is een intervisiebijeenkomst. Daarnaast worden de studenten geïnformeerd over de beoordeling van het jaar 2 portfolio. Indien nodig vindt er nog een individueel gesprek plaats met een student.
Het derde contact (blok 2.5) is weer een individueel contact, waarin de beoordeling jaar 2 centraal staat.
bewijsmateriaal, toetsuitslagen, ervaringskaarten, competentiekaarten, gesprekskaarten en leerdoelen te bevatten. Het portfolio dient Het portfolio moet vóór ieder contact met de mentor bijgewerkt zijn.
Doelstellingen van dit vak
In de bachelorfase is er voor gekozen studenten vanaf het begin van hun opleiding te begeleiden bij hun ontwikkeling tot medisch professional, in de vorm van een portfolio dat uitgaat van en aansluit bij de context van hun studiefase. Het betreft een elektronisch portfolio in EPASS, dat gecombineerd wordt met een mentorsysteem.
Een portfolio in combinatie met een mentorsysteem is een instrument dat de bachelorstudent kan helpen om:
- zicht te krijgen en te houden op de ontwikkeling van kennis en vaardigheden (de eigen “groeicurve”) en tijdig bij te sturen waar dat nodig is;
- al doende te “leren leren” van ervaringen en feedback en het eigen leerproces in te richten;
- problemen in en rond de studie in een vroeg stadium te signaleren zodat tijdig passende hulp gezocht kan worden en/of studievertraging voorkomen kan worden;
- geleidelijk te leren reflecteren op ontwikkeling vanuit het perspectief van competenties, om zodoende de overgang naar de masterfase en het masterportfolio te vergemakkelijken;