Klinische stage
Volledige vakbeschrijving
De klinische stage is een studieonderdeel van de Master Mental Health.
De stage wordt bij een externe instelling gevolgd, zoals ziekenhuis, psychiatrische instellingen, ggz-instellingen, eerstelijns praktijken, onderwijsinstellingen (speciaal onderwijs) enz. Het belangrijkste doel is het verwerven van klinische praktijkervaring gericht op het totale diagnostische- en behandelproces in de (ambulante) geestelijke gezondheidszorg. De stagiaire maakt een leerproces door waarin relevante beroepskwaliteiten ontwikkeld worden op het gebied van kennis, vaardigheden, attitude, waarbij ook het persoonlijk functioneren aan de orde komt. Zo kan de stagiaire zijn eigen mogelijkheden toetsen en krijgt hij de kans om het vakgebied te verkennen en specifieke interesses uit te bouwen.
De omvang van de stage bedraagt 18 ECTS, dat overeenkomt met minimaal 520 uur. Deze uren zijn inclusief de intervisie uren op de universiteit. De klinische stage zal vrijwel altijd in een parttime variant verlopen: van 2-4 dagen per week gedurende een half tot een volledig jaar. Het is mogelijk om de klinische stage te combineren met de onderzoeksstage. Het is dan aan de stagiaire en de stagebegeleider om de meest passende tijdsverdeling gedurende de hele stageperiode te zoeken. Dit uiteraard met inachtneming van de vereisten die de UM stelt aan klinische- en onderzoeksstage.
De eindbeoordeling voor deze module is een cijfer tussen 0,0 en 10,0.
Doelstellingen van dit vak
Vaardigheden die worden opgedaan liggen op het gebied van:
- professionaliteit, attitude en werkhouding;
- kennis en vaardigheden m.b.t. de werkomgeving;
- kennis en vaardigheden m.b.t. de hulpverlening;
- diagnostische vaardigheden
- behandel technische vaardigheden;
- communicatieve vaardigheden algemeen;
- gespreksvaardigheden m.b.t. ggz (contact met cliënten);
- therapeutische vaardigheden;
- reflectie op leermomenten en feedback;
- relateren van praktijk aan theorie;
- ontwikkelen van een eigen visie m.b.t. cliëntpopulatie, de werkomgeving, methodieken, eigen functioneren.