Bedreigingen van Gezondheid
Volledige vakbeschrijving
Tot de zeventiger jaren van de vorige eeuw concentreerde de traditionele visie van gezondheid zich op biologische factoren en de organisatie van de gezondheidszorg als meest bepalende factoren van (on)gezondheid. De ziekte en de curatieve zorg stonden centraal. De ommekeer in deze visie kwam in 1974 toen Marc Lalonde, een Canadese minister van volksgezondheid en welzijn, een notitie schreef waarin hij een nieuw model presenteerde dat brak met de traditionele visie. Hij gaf aan dat gezondheid sterk bepaald wordt door individueel gedrag, en door de fysieke en sociale omgeving. Dusver had de grootste nadruk niet gelegen op de zaken die de bevolking ziek maakten, zoals leefstijl en kenmerken van de fysieke en sociale omgeving waarin mensen verkeren. Preventie kreeg op deze manier een gezicht.
Het conceptuele model Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV), dat in Nederland gebruikt wordt om het gezondheidszorgbeleid in Nederland te ontwikkelen, is gebaseerd op dit model. Een grondige analyse van gezondheid(sverschillen) is een voorwaarde voor de opzet en het uitvoeren van onderzoek dat inzicht moeten geven in de achterliggende oorzaken van gezondheidsproblemen in (delen van) de bevolking, zodat daarmee effectieve gezondheidsinterventies kunnen worden ontwikkeld.
De VTV dient als basis om beleid rondom de publieke gezondheid uit te zetten. Een VTV schetst het beeld van de huidige gezondheid van Nederlanders en geeft handvaten en richting voor het beleid dat wordt uitgestippeld.
wordt gemaakt om de bevolking te beschermen tegen bedreigingen van gezondheid of de gevolgen van ziekte. In de publieke gezondheidszorg werken gezondheidswetenschappers in zeer uiteenlopende functies om deze bedreigingen het hoofd te bieden, de gevolgen van ziekte voor de maatschappij, de gezondheidszorg en het individu met zijn naaste omgeving, in kaart te brengen en oplossingen te bieden om de (volks)gezondheid te verbeteren. gebruik Het ontwikkelde beleid heeft ook repercussies op hoe de gezondheidszorg wordt ingezet, en van welke onderdelen van de zorg
Doelstellingen van dit vak
De student beschikt na het blok over kennis van en inzicht in:
- Het ontstaan (etiologie, risicofactoren, preventie), het vóórkomen (incidentie, prevalentie, symptomen, diagnostiek), de pathofysiologie, en de gevolgen (behandeling, prognose, zorg) van enkele aandoeningen met significante morbiditeit met name betreffende: infecties/infectieziekten, hart- en vaatziekten, astma/COPD, depressie, SOLK en dementie.
- De relatie tussen omgevings-, leefstijl- en persoonsgebonden determinanten en ongezondheid, de spreiding hiervan en de gevolgen voor verschillende risicogroepen.
- Verschillende betekenissen van ziekte, preventie, risico en verantwoordelijkheid.
- Basiskennis van microbiologie (pathogene organismen) en immunologie (aangeboren en specifieke immuunsystemen, verschillende verdedigingslinies, welke cellen en weefsels spelen een rol).
- Primaire, secundaire en tertiaire preventie bij infectieziekten en chronische ziekten en hoe overheidsbeleid hieromtrent tot stand komt.
- Mogelijke controverses in de gezondheidszorg rondom vaccinatie en inenting.
- De verschillende visies, modellen en theorieën die ons helpen de organisatie en het functioneren van de zorgverlening thuis en elders te begrijpen en te verklaren.
- De wijze waarop individuen, hun naaste omgeving en de samenleving als geheel met gezondheid en ziekte kunnen omgaan.
- Welke echelons in de zorg betrokken zijn bij de behandeling en begeleiding van patiënten met een chronische ziekte en hoe deze echelons met elkaar en patiënten communiceren.
- De sociale zekerheid in Nederland en de historische ontwikkeling hiervan, vergeleken met andere landen.