Kinder- en Jeugdpsychopathologie
Volledige vakbeschrijving
In dit blok staat de psychopathologie in de kinder- en jeugdjaren centraal. Verschillende stoornissen zullen aan bod komen. Dit zijn deels stoornissen die min of meer specifiek zijn voor kinderen (bijv. conduct disorders), en deels stoornissen die gedurende de gehele levensloop kunnen optreden maar waarbij de specifieke uitingsvorm bij kinderen en jeugdigen centraal staat (bijv. angststoornissen). Het "ontwikkelingspsychopathologisch perspectief" wordt als uitgangspunt gehanteerd. Vanuit dit perspectief worden stoornissen van kinderen en adolescenten beschreven en verklaard op een wijze die het belang van ontwikkelingsprocessen en -taken benadrukt. Aangezien kinderen en jeugdigen voortdurend in ontwikkeling zijn, is afwijkend gedrag/psychopathologie niet goed te begrijpen zonder inzicht in het verloop van de normale fysieke, cognitieve en psychosociale ontwikkeling en is kennis van belangrijke ontwikkelingspsychologische theorieën die verklaringen bieden voor determinanten van zowel normale als deviante ontwikkelings(processen) onontbeerlijk. Theoretische verklaringsmodellen bieden daarbij bovendien handvatten voor de behandeling van probleemgedrag.
Doelstellingen van dit vak
Kennis en inzicht
De student beschikt na het blok over kennis van en inzicht in:
- Theorieën over normale én abnormale ontwikkeling/psychopathologie;
- Het verloop en theorieën van de fysieke ontwikkeling (i.h.b. de motorische ontwikkeling en de biologische ontwikkeling van het brein; het nature-nurture debat; leertheoretische benadering);
- Het verloop van de cognitieve ontwikkeling en theorieën op dit terrein (intelligentie; taal en spraak; theorie van Piaget; neo-Piagetiaanse benadering; Vygotsky; informatieverwerkingsbenadering);
- Het verloop en theorieën van de psychosociale ontwikkeling (morele ontwikkeling; emotionele- en gehechtheidsontwikkeling; identiteit- en persoonlijkheidsontwikkeling);
- Mentale retardatie;
- Autisme spectrum stoornissen (ASS);
- Angststoornissen;
- Aandachtstekortstoornis en hyperactiviteit (ADHD);
- Stemmingsstoornissen;
- Antisociale gedragsstoornis en oppositionele stoornis (CD en ODD).
Toepassing van kennis en inzicht
De student is na het blok in staat:
- De opgedane kennis te kunnen toepassen bij het bestuderen van wetenschappelijke publicaties in internationale vaktijdschriften op het gebied van de ontwikkelingspsychologie en ontwikkelingspsychopathologie;
- Om theoretische kennis toe te passen op de verschillende domeinen van normale ontwikkeling én psychopathologie van kinderen.
Oordeelsvorming
De student heeft na het blok een kritische houding ten opzichte van:
- De verschillende theorieën en debatten over normale én afwijkende ontwikkeling(sprocessen) en het op hun merites kunnen beoordelen van de empirische ondersteuning daarvoor;
- Het lezen van wetenschappelijke literatuur;
- Het beoordelen van de pros en cons van theorieën.
Communicatie
De student is na het blok in staat:
- Om relevante researchliteratuur met behulp van elektronische bibliografieën te zoeken en te vinden;
- Tot het formuleren van een wetenschappelijk, empirisch onderbouwde visie op het terrein van de ontwikkelingspsychologie en ontwikkelingspsychopathologie;
- Om gevonden relevante informatie terug te rapporteren in de groep.
Studiehouding en leervaardigheden
Na afloop van het blok hebben B-GW studenten een goede basis om zich verder te verdiepen in de (ab)normale ontwikkeling van kinderen en jeugdigen.