Abdomen
Volledige vakbeschrijving
Het cluster Abdomen beoogt te leiden tot een verdieping, verbreding en integratie van wat in de voorgaande jaren is geleerd op het gebied van buikklachten (zie o.a. Verteer en Verweer I). Om dit te bereiken is een uitgebreid team de afgelopen jaren bezig geweest. Velen hebben een rol in de uitvoering van het programma. Zij zijn allen partner in dit cluster. U vindt hun rollen in het onderdeel: ‘contact”.
De leidraad bij het ontwerpen van het curriculum voor het cluster abdomen Abdomen, waarbij de patiënt met zijn/haar klinische presentatie steeds de start van het leren is, zijn de zeven competenties/rollen van de arts zoals omschreven in het Raamplan 2009. Deze competenties/rollen met de gekoppelde deelcompetenties in relatie tot het cluster abdomen worden besproken in hoofdstuk 1: ‘Doelstellingen’.
In dit cluster wordt ingegaan op buikklachten met een in meerdere of mindere mate chronisch karakter. Deze buikklachten zullen veelal gerelateerd zijn aan het gastro-intestinale systeem, het urologische systeem en de systemen voor reproductie. De student wordt geconfronteerd met een zeer gevarieerd aanbod aan klinische presentaties, allen het abdomen betreffende. Deze klinische presentaties vormen de start om op een integrale manier de fysiologische en patho-fysiologische processen, welke tot chronische buikklachten aanleiding geven, te bestuderen. Bovendien vormen patiënten-contacten het startpunt om generieke aspecten betreffende de gevolgen van een chronische ziekte, ethiek en recht en klinische epidemiologie te bestuderen.
Het startpunt voor het leren bevindt zich op de Onderwijspolikliniek, waar de studenten (veelal in duo’s) poliklinische/spreekuur patiënten zullen zien. Het bijzondere is dat deze ambulante patiënten in de ‘natuurlijke’ omgeving van huisarts/specialist en patiënt, namelijk de spreekkamer, de zogenaamde ‘authentieke stimulus’ voor het leren van de student vormen.
Specialisten in de gynaecologie/obstetrie, urologie, gastro-enterologie, kindergeneeskunde, chirurgie, radiotherapie, en dermatologie in het MUMC/Maastro zijn degenen, die de deuren van hun spreekkamers openzetten voor de 3de jaars medische studenten. Het is evident, dat professioneel gedrag van de student in het proces van het genereren van de leerdoelen middels patiënten contacten essentieel is.
Rondom het onderwijsspreekuur is een veelheid aan activiteiten voorzien, waar kennis omtrent buikklachten kan worden verkregen en waar vaardigheden kunnen worden geoefend.
Het cluster kent zowel cluster specifieke als cluster overstijgende opdrachten.
Doelstellingen van dit vak
Binnen 10 weken worden de studenten getraind om een differentiaal diagnose te maken voor de meest voorkomende abdominale klachten.
Voor deze klachten wordt de Sheffields lijst gebruikt. De student oefent zowel met patiënten als met fictieve casus om een anamnese af te nemen en lichamelijk onderzoek uit te voeren. Als kapstok voor het afnemen van de anamnese wordt de VITMINE C+D systematiek gehanteerd. Daarnaast worden de anatomische verbanden aangeleerd tussen de plaats van de klacht en de organen die zich daar in de buik bevinden. Vervolgens wordt geleerd om een differentiaal diagnose te maken met de verworven informatie. Tenslotte krijgen de studenten de eerste beginselen van het aanvullend onderzoek en therapie bijgebracht.
Aanbevolen literatuur
- T. Lubbers