Zorg(en) voor Gezondheid
Volledige vakbeschrijving
In dit blok krijgt de student een duidelijk beeld van de uitdagingen waar de Nederlandse (preventieve) gezondheidszorg op zowel micro (patiënt/burger), meso (zorgverleners en zorgverzekeraars) als macro (overheid) niveau voor staat en welke oplossingen er op dit moment ingezet worden om deze uitdagingen te hoofd te bieden. Deze uitdagingen bestaan op alle vlakken van de gezondheidswetenschappen; preventie, biologie, geestelijke gezondheid, digital health en beleid. We bestuderen hoe verschillende vakgebieden met elkaar (kunnen) samenwerken en welke impact dit op preventie en zorg heeft. Tijdens de bijbehorende training maakt de student kennis met de (on)mogelijkheden van DNA profiling en de implicaties voor alle actoren in de (preventieve) gezondheidszorg van het beschikbaar maken van dit soort technologie. Het blok omvat ook een onderdeel FIA (Filosofie in Actie), waarbinnen studenten kennis maken met controverses over “de participatiemaatschappij’’ en leren hoe ze de filosofische-normatieve veronderstellingen in het debat over participatie kunnen identificeren, analyseren en evalueren.
Doelstellingen van dit vak
De student zal na het doorlopen het blok weten a) welke actoren binnen de (preventieve) gezondheidszorg belangrijk zijn, wat hun rol is en hoe deze actoren elkaar beïnvloeden, b) hoe (preventieve) zorgorganisaties georganiseerd worden, c) hoe de (preventieve) gezondheidszorg in Nederland gefinancierd en bekostigd wordt en d) welke implicaties nieuwe technologische ontwikkelingen (zoals DNA profilering en eHealth) kunnen hebben op het functioneren van de (preventieve) zorg.
Aanbevolen literatuur
- R.M.W.A. Drost