Multidisciplinaire Multimorbiditeit in de Praktijk van het Verpleeghuis
Volledige vakbeschrijving
Het voornaamste doel is praktijkonderwijs vanuit het perspectief van de Specialist Ouderengeneeskunde.Gericht op specifieke kennismaking met de langdurige zorg en het multi-disciplinaire karakter bij het behandelen van chronische ziekten. De specifieke praktijkvoering van de Specialist Ouderengeneeskunde staat centraal. Stage-activiteiten vinden plaats vanuit een verpleegafdeling van een verpleeghuis, waarbij patiëntencontacten en bekend worden met het werkterrein van de arts en/of paramedici belangrijk is. Het is nadrukkelijk GEEN zorgstage zoals die elders in het curriculum wordt aangeboden. Hoewel veel aspecten van zorg en omgang met patiënten ervaren kunnen worden tijdens de directe zorg die de student verleend. De student loopt stage op een verblijfsafdeling van een verpleeghuis, waar hij/zij onder begeleiding zorghandelingen uitoefent. Primair bedoelt om in contact te komen met patiënten.Specifieke opdrachten (casusverslag, zorgplan en 'praktijkopdrachten) helpen de 2-de jaars om de leeromgeving te structureren. Het is allemaal 'real life' waarbij de patiëntencontacten en de contacten met de artsen zeer vormend zijn voor de student. De geneeskunde student krijgt zelden de kans om in een zo vroeg stadium te ervaren wat het is om hulpvragen te beantwoorden. Hoe om te gaan met vragende mensen? Hoe verdrietige mensen te troosten. Hoe functioneer ik in een professioneel team? Hoe ga ik om met anderen en patiënten? Hoe positioneer ik mezelf als geneeskunde student binnen zorgteam?
Er worden 2 patiënten gevolgd t.b.v. een casusverslag en zorgplan. Waarbij bij voorkeur ruimte om dit met andere studenten te doen. Deelname aan visites met de arts, fysiotherapeut, ergotherapeut of psycholoog is aan de orde. Je leert allerlei praktische zaken als een goede overdracht, het belang van multidisciplinair werken, het werk van de Specialist Ouderengeneeskunde, de structuur van de organisatie, de kerntaken van de verzorgenden/verplegenden.
In inleidende bijeenkomsten, terugkom-momenten en een afronding aan het einde van de stage wordt verdere verdieping van specifieke thema's gezocht. Een gestructureerd onderwijsrooster helpt je in het structureren van je onderwijstaken en biedt vrijheid voor het zelf inrichten van je leeromgeving. Dit kan je tijdens je co-schappen ook weer gebruiken. Je kunt tijdens je werk je casusrapportages schrijven of je voorbereiden op de plenaire bijeenkomst. Tijd voor verdieping is er d.m.v. praktijkopdrachten.
De gevolgde patiënten worden beschreven in een casusverslag. De laatste dag is de dag van presentaties. Elke groep studenten (minimaal 2) die in één zorgorganisatie stage hebben gelopen, verzorgd een presentatie over een aan de Ouderengeneeskunde gerelateerd thema. De andere collegae mogen in een sfeer van gelijkwaardigheid met hen discussiëren. Volgens een vast sjabloon zal de docent een inhoudelijke beoordeling geven over het referaat. Aantal beschikbare plaatsen: 20-30
Voor uitgebreidere informatie, klik op deze link: Keuzeonderwijs Bachelor Geneeskunde
Doelstellingen van dit vak
- Praktijkervaring
- Ouderengeneeskunde
- Visites lopen
- Professional worden
- Hoe wordt ik een goed arts (Attitude)
- Patiëntencontacten
- Eigen verantwoordelijkheid in je leerproces.
- Omgaan met chronisch ziek zijn
- Academische verdieping van chronische ziekten
- Werken in teamverband
Aanbevolen literatuur
Olde Rikkert, ea ; Probleemgeorienteerd denken in de geriatrie.
- W.M.P.G. Wolfs