Gezondheidsrecht en Gezondheidsethiek
Volledige vakbeschrijving
Studenten schrijven als duo een werkstuk over de onderstaande thema's. De werkstukken worden gepresenteerd en bediscussieerd in een groepsbijeenkomst onder leiding van de GRGE-docent die de werkstukken ook beoordeelt.
Vertrouwelijkheid, privacy en beroepsgeheim Run 1
- Familie en naasten van de patiënt
- Mede-artsen en medehulpverleners
- Veiligheid, politie en justitie
- Belanghebbende derden
Geïnformeerde toestemming Run 2
- Gedeelde besluitvorming
- Wilsbekwaamheid en wilsvertegenwoordiging van patiënten
- Therapeutisch placebo, waarheid en vertrouwen
- Opnemen van gesprekken door patiënten
Dilemma's rond (extreem) dure geneesmiddelen Run 3
Medische professionaliteit en de verantwoordelijkheid van de arts Run4
- De professionele standaard: ‘afwijken’ van richtlijnen, standaarden en protocollen?
- Dissidente artsen
- Privé en professioneel
Voor elk van deze onderwerpen is een inleidende tekst beschikbaar bestaande uit een korte themapakket van één alinea tot maximaal 1 pagina en bronnenmateriaal, zowel over het algemene thema als over specifieke subthema’s. Dit materiaal bieden we aan in pdf-vorm of als weblinks. Bij de klinische thema’s behoren hiertoe ‘altijd’ artikelen uit Medisch Contact en dergelijke, die dicht op de medische professie aansluiten, zoals KNMG-documenten. We starten bij voorkeur met prikkelende teksten (en beelden) uit de media voor een breed publiek. Waar mogelijk verwijzen we naar uitspraken van tuchtcolleges om te laten zien hoe juridische normen praktisch worden toegepast. Ter ethische, juridische of ‘theoretische’ verdieping verwijzen we ook naar bronnen zoals Centrum voor Ethiek en Gezondheid-publicaties, artikelen uit Tijdschrift voor Gezondheidsrecht of specifiek meta-medische artikelen.
Doelstellingen van dit vak
- Studenten elementaire kennis van en inzicht gezondheidsrecht en gezondheidsethiek bieden
- Studenten zelfstandig en kritisch laten nadenken over normatieve vragen en dilemma's in de praktijk van de geneeskunde, mede door onderlinge discussie