Design Thinking en Digitale Zorgtechnologie
Volledige vakbeschrijving
In het licht van de hoge zorgkosten en de krapte op de arbeidsmarkt in de zorg, biedt de digitale transformatie een grote kans. In de toekomst zullen er te weinig ‘handen aan het bed’ zijn om kwalitatief hoogstaande zorg te kunnen waarborgen. Digitale zorgtechnologieën kunnen sommige taken van de zorgverleners (deels) overnemen en de eigen regie van cliënten en patiënten verhogen. In de toekomstige zorg zullen naar verwachting digitale technologieën een steeds grotere rol innemen en ertoe bijdragen dat goede zorg in de toekomst gewaarborgd blijft. Alhoewel er de laatste decennia veel digitale zorgtechnologieën (zoals domotica, robotica en eHealth applicaties) zijn ontwikkeld, blijft de implementatie en acceptatie van het gebruik ervan echter ver achter. Dit komt mede omdat veel digitale zorg-technologieën worden ontwikkeld door te weinig of zelfs geen rekening te houden met de behoeften van eindgebruikers (zoals cliënten/patiënten en zorgverleners) en processen binnen zorgorganisaties. Zo zijn de gebruikersinterfaces vaak te ingewikkeld en vinden bijvoorbeeld artsen of andere professionals het lastig om met de technologie te werken in hun dagelijkse praktijk.
Dit blok richt zich op het zodanig ontwikkelen van digitale zorgtechnologie dat deze aansluit bij de behoefte van de eindgebruikers en de zorgprocessen. Er zullen tijdens het blok diverse ontwerpmethodieken aangereikt worden, maar als leidraad volgt het blok de methodiek van Design Thinking.
Doelstellingen van dit vak
Kennis en inzicht:
De B-GW student beschikt na het blok over kennis van en inzicht in:
- De manier waarop digitale zorgtechnologie ontwikkeld wordt zodat het aansluit bij de behoefte van de eindgebruikers en de werkwijze van de zorg;
- De zorgprocessen binnen zorgorganisaties en de belanghebbenden die daarbij betrokken zijn;
- De belemmerende en bevorderende factoren van technologie acceptatie waarmee tijdens het ontwerp van technologie rekening gehouden dient te worden;
- Systematische methoden om bestaande digitale zorgtechnologieën in kaart te brengen en te beoordelen op bruikbaarheid, validiteit en betrouwbaarheid;
- De manier waarop uit een aantal concurrerende ideeën de meest kansrijke geselecteerd kan worden;
- Ontwerpmethodieken, zoals: ‘design thinking’, ‘service design’, ‘user-centered design’, ‘co-creatie’, hun gerelateerde begrippen, hun voor- en nadelen, en verschillen en overeenkomsten;
- Europese regelgeving op het gebied van de certificeren van (medische) technologie;
- De rol van stakeholders (ICT-ers, zorgorganisatie, eindgebruiker, verzekeraar) bij het ontwikkelen van digitale zorgtechnologie.
Toepassen kennis en inzicht
De B-GW student is na het blok in staat om:
- Digitale technologieën te ontwerpen op basis van een analyse van een zorgprobleem vanuit diverse stakeholder perspectieven;
- Een behoefteonderzoek uit te voeren om zorgproblemen in kaart te brengen en daarover te rapporteren;
- Ideeën te genereren voor het oplossen van een zorgprobleem en het meest kansrijke idee te selecteren;
- Een plan van aanpak op te stellen voor de ontwikkeling van zorgtechnologie volgens de methode van design thinking;
- Co-creatie technieken toe te passen (en met elkaar te vergelijken) en daarover te rapporteren;
- Een programma van eisen op te stellen voor een prototype van een digitale zorgtechnologie;
- Om vanuit een use-case een prototype maken door een (simpele) technologische applicatie voor een smartphone te bouwen en daarover te rapporteren;
- Een prototype van een digitale zorgtechnologie oplossing te testen op usability and feasibility in een pilotstudie bij de eindgebruikers en daarover te rapporteren.
Oordeelsvorming
De B-GW student heeft na het blok een kritische houding en moet in staat zijn om:
- Knelpunten en kansen te benoemen die van belang zijn tijdens de ontwikkeling van digitale zorgtechnologie om de acceptatie ervan in de zorg te verhogen;
- Kritisch en beargumenteerd (zowel mondeling als schriftelijk) te kunnen oordelen of reeds bestaande of te ontwikkelen digitale technologische toepassingen een probleem in de zorg kunnen oplossen;
- Kritisch en beargumenteerd te reflecteren op de wijze waarop digitale technologie in de zorg ontwikkeld wordt;
- Kritisch en beargumenteerd bestaande digitale oplossingen te beoordelen op usability en feasibility.
Communicatie
De B-GW student is na het blok in staat om:
- Zelfstandig en in teamverband op een heldere en correcte wijze te communiceren, te discussiëren, te presenteren en te reflecteren;
- Op een effectieve en professionele manier samen te werken in studieteams;
- Op een correcte manier cliënten/ patiënten/ specialisten/ experts te benaderen voor deelname aan een (behoefte)onderzoek;
- Te kunnen samenwerken met diverse stakeholders die betrokken zijn bij de ontwikkeling van zorgtechnologieën, zoals ICT-ers, softwareontwikkelaars, zorgorganisaties en cliënten/ patiënten;
- Een individueel verslag te schrijven over de fasen van Design Thinking aan de hand van een gekozen casus.
Studiehouding en leervaardigheden
De student moet in staat zijn om:
- Verstrekte cases tijdens OWG taken op het terrein van het ontwikkelen van digitale technologie en zorg aan de hand van wetenschappelijke literatuur kritisch te analyseren;
- Aan de hand van concrete opdrachten de design thinking methode toe te passen;
- Een houding aan te nemen die gericht is op samenwerking tussen betrokkenen uit de gezondheidszorg en de ICT;
- Zelfstandig te werken aan een opdracht bij een zorgorganisatie;
- Een (kleinschalig) behoeftenonderzoek uit te voeren;
- Een co-creatie sessie uit te voeren.