Een Leven Lang Gezond
Volledige vakbeschrijving
Zo lang mogelijk in goede gezondheid en welbevinden leven, is een belangrijk doel binnen gezondheidswetenschappen. Maar, wat is eigenlijk gezondheid? Biedt de definitie van de World Health Organization uit 1948 nog steeds houvast of hebben we in westerse landen zoals Nederland een nieuwe definitie nodig? Kunnen mensen gezond blijven van jong tot oud, en zo ja, hoe dan? Verschillende aspecten spelen een rol: biologische, gedragsmatige (psychologische en leefstijlfactoren) en de omgevings-gerelateerde factoren (fysieke, sociale en maatschappelijke omgeving). Die werken ook weer onderling op elkaar in (ecologisch model). In dit blok ligt de nadruk op normale ontwikkeling. In de verschillende levensfasen wordt gekeken naar gezondheid en de factoren/thema's die juist in die levensfase een rol spelen. De levensfasen en thema's die behandeld worden, zijn:
- Fase 1: Pre-conceptie en babytijd: hierin staan gezonde zwangerschap, gezonde hechting en opvoedstijlen centraal.
- Fase 2: Kindertijd en adolescentie: hierbij worden groei, de rol van de jeugdgezondheidszorg in het bewaken van gezonde groei, de gezonde ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel en de specifieke kenmerken van de adolescentie besproken.
- Fase 3: Volwassenen: hierbij wordt stilgestaan bij de positieve invloed van opleiding, gezondheidsvaardigheden, slaap en sociale steun op gezondheid, en bij gezondheid in het werkende leven.
- Fase 4: Ouderen: hierbij worden de thema's gezond ouder worden, thuis blijven wonen ('aging in place') en zorginnovaties besproken.
Tevens maken studenten in dit eerste blok kennis met wat verstaan wordt onder wetenschap en met het onderwijssysteem van de Universiteit Maastricht.
Doelstellingen van dit vak
Kennis en inzicht
- Model van de WHO en Huber
- ’normale’ biologische, psychologische en sociale ontwikkeling in de verschillende levensfasen
- Welke biologische, gedragsmatige en omgevingsfactoren een belangrijke rol spelen bij gezondheid over de levensloop
- Regulatie van groei en ontwikkeling
- De ontwikkeling en werking van de HPA-as.
- Fasen van wetenschappelijk, empirisch onderzoek.
- Opbouw van wetenschappelijke verslaglegging.
Toepassing van kennis en inzicht
- De verschillen en overeenkomsten tussen de definities van de WHO en Huber kunnen omschrijven.
- Welke gezondheidsgerelateerde factoren in welke levensfase van meer en welke van minder belang zijn.
- Voorbeelden van overheidsbeleid gericht op gezondheid en normale ontwikkeling te beschrijven.
- Gegevens te verzamelen om een eenvoudige onderzoeksvraag te beantwoorden.
Oordeelsvorming
- Definities van gezondheid te plaatsen in hun historische, culturele en maatschappelijke context.
- De rol van gezondheidsgerelateerde factoren in verschillende levensfasen en wat bronnen van (wetenschappelijke) kennis zijn beoordelen.
Communicatie
- Onderzoeksresultaten helder te presenteren, mondeling helder te communiceren
Studiehouding en leervaardigheden
- Basisvaardigheden om actief de verschillende rollen binnen het probleem gestuurd onderwijs in te vullen; een actieve leerhouding; kan constructieve feedback geven en ontvangen.