Afstudeerscriptie
Volledige vakbeschrijving
In dit blok voeren de studenten een eigen onderzoek uit en schrijven ze hun afstudeerscriptie over dit onderzoek. In het onderzoek beantwoordt de student aan de hand van onderzoeksmateriaal een wetenschappelijke vraagstelling die door een begeleider wordt aangereikt of onder supervisie opgesteld. Bij voorkeur werken de studenten aan de onderzoeksvraag en de onderzoeksopzet dat zij in DTZ3025 hebben geschreven. De afstudeerscriptie is een individueel product. Het is wel mogelijk dat meerdere studenten aan eenzelfde onderzoeksthema werken maar elk een eigen onderzoeksvraag uitwerken en een eigen afstudeerscriptie schrijven.
Het onderzoeksproject bestaat bij voorkeur uit een (systematische) literatuurstudie of secundaire data-analyse. De student kan ook een studie waarvoor nieuwe data worden verzameld uitvoeren. Dit zou echter alleen moeten worden ondernomen indien faciliterende randvoorwaarden geschapen zijn (bv. aansluitend aan een lopend onderzoek waarvoor ethische goedkeuring is verkregen, waarborging van succesvolle werving) en een goed alternatief beschikbaar is.
Het onderzoeksproject wordt als afsluiting van de bachelor studie Gezondheidswetenschappen opgevat, als een proeve van bekwaamheid van academische vaardigheden die gedurende de bachelor verworven zijn.
Doelstellingen van dit vak
Toepassing van kennis en inzicht
De B-GW student is na het blok in staat:
- Om onder begeleiding een eenvoudig onderzoek uit te voeren;
- Om kenniselementen en vaardigheden die gedurende de studie zijn opgedaan te integreren en toe te passen;
- Om een afstudeerscriptie in artikelvorm te schrijven over het eigen onderzoek. De afstudeerscriptie hoeft nog niet van publicabele kwaliteit te zijn (dit in tegenstelling tot de masterthesis – een literatuurbespreking in de inleiding en analysetechnieken hoeven bijv. niet uitputtend te zijn).
Oordeelsvorming
De B-GW student heeft na het blok een kritische houding ten opzichte van:
- Het eigen functioneren m.b.t. het verrichten van onderzoek en het schrijven van een afstudeerscriptie;
- De inhoud van het eigen onderzoek: kloppen de uitkomsten met de hypothesen of modellen of de (eerdere) bevindingen uit de literatuur, en waarom wel of waarom niet?
Communicatie
De B-GW student is na het blok in staat:
- Schriftelijk te rapporteren over eigen onderzoek; waarbij het format gebruikt wordt dat in lijn is met het gehanteerde format in de schrijflijn binnen de bacheloropleiding (indeling: samenvatting, introductie en onderzoeksvraag, methode, resultaten, discussie en conclusies);
- De voortgang van het eigen werk te verwoorden naar de begeleider en eventuele andere betrokkenen bij het onderzoek.
Studiehouding en leervaardigheden
De B-GW student ontwikkelt in het blok:
- De intentie en de vaardigheden om kritisch te reflecteren op het eigen functioneren m.b.t. het verrichten van onderzoek en het schrijven van een afstudeerscriptie;
- De intentie en de vaardigheden om samen te werken met andere betrokkenen bij het onderzoek;
- De intentie en de vaardigheden om adequaat te reageren op feedback;
- De capaciteit om leiding te geven aan het eigen afstudeertraject.
Aanbevolen literatuur
De studenten krijgen GW-breed schrijfrichtlijnen voor de afstudeerscriptie aangereikt via de documenten ‘Leerlijn voor wetenschappelijk schrijven B-GW’ en ‘Richtlijnen voor wetenschappelijk schrijven B-GW’. Het eerste document omvat hoofdstukken specifiek voor de afstudeerscriptie. De documenten zijn te vinden op het studenten intranet (w.o. Kennisatelier Academische Vorming, en ‘Studieverloop’ in FHML Students). De afstudeerscriptie-begeleider reikt basisliteratuur aan als startpunt. De studenten zoeken verder zelf naar relevante literatuur.