Filosofie-In-Actie
Volledige vakbeschrijving
Periode 1.1 Waarom moeten we gezond leven en wie bepaalt eigenlijk wat gezond leven betekent?
In deze week maken studenten kennis met twee filosofische, historisch-sociologische perspectieven op de ontwikkeling van normen voor gezond leven, en leren ze hoe ze die kritische perspectieven kunnen gebruiken in de analyse van een gezondheids-app.
Periode 1.5 Gezonde Stad als democratieprobleem
In deze week maken studenten kennis met controverses over “de gezonde stad’’ en leren ze de filosofische-normatieve veronderstellingen over democratische participatie in dit debat te identificeren, te analyseren en te evalueren.
Doelstellingen van dit vak
Periode 1.1
Kennis en inzicht
De B-GW student heeft na deze week inzicht in:
- De manier waarop theorieën en concepten onze observaties en de interpretatie ervan bepalen;
- het ontstaan van normen over gezond leven: de theorie van Foucault en de theorie van Illich.
- Discussies over de biopolitiek van ‘quantified self’ en ‘selftracking’
- De student kan Foucault en het debat over quantified self in verband brengen met ontwikkelingen op het terrein van gezondheidsbevordering en preventie.
Toepassing
De B-GW student kan na deze week:
- Beide perspectieven in verband brengen met ontwikkelingen op het terrein van gezondheidsbevordering en preventie;
- De theorieën van Foucault en Illich toepassen door concrete voorbeelden van gezondheidsbevordering en preventie vanuit beide perspectieven te interpreteren
- Zichzelf positioneren in discussies over quantified self.
Oordeelsvorming
De B-GW student kan na deze week:
- Zich met behulp van het werk van Foucault en Illich discussies over quantified self een kritisch oordeel vormen over ontwikkelingen op het gebied van gezondheidsbevordering en preventie.
Communicatie
De B-GW student kan na deze week:
- Zowel schriftelijk als mondeling uitleggen wat beide perspectieven inhouden en vanuit deze perspectieven kritische vragen stellen bij voorbeelden van gezondheidsbevordering en preventie.
Periode 1.5
Kennis en inzicht
De B-GW student heeft na deze week inzicht in:
- Literatuur over crisis en vernieuwingen in democratie rond het thema gezonde stad.
- Het werk van Deborah Stone over rationalistische en constructivistische benaderingen van beleid, en in de rol van taal in beleidsprocessen;
- Recente debatten over gezondheid, leefomgeving en integrale gezondheidsbevordering en inzicht in de normatieve veronderstellingen over participatie die in dat debat naar voren komen.
Toepassing van kennis en inzicht
De B-GW student kan na deze week:
- Constructivistische benaderingen van beleid zoals die beschreven worden in het werk van Stone toepassen in een analyse van beleidsnota’s of filmpjes over de participatiemaatschappij.
- Specifieke normen (bv over participatie) herkennen in debatten en beleidsnota’s over leefomgeving en integrale gezondheidsbevordering
Oordeelsvorming
De B-GW student kan na deze week:
- Zich met behulp van de geleerde concepten en perspectieven een kritisch oordeel vormen (beleids)ontwikkelingen in het kader van de ’de gezonde stad’en ‘gezonde omgeving’.
Communicatie
De B-GW student kan na deze week:
- Zowel schriftelijk als mondeling uitleggen wat en wat rationalistische en constructivistische beleidsbenaderingen inhouden, en kan met behulp van deze perspectieven kritische vragen stellen bij ontwikkelingen in het omgevingsbeleid en integrale gezondheidsbevordering